لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

مهلت تمام شد و کره شمالی به تعهداتش عمل نکرد


کره شمالی در آخرين روز از مهلت شصت روزه، با جشن و پايکوبی گسترده به استقبال نود و پنجمين سالروز تولد بنيانگذار خود رفته است.
کره شمالی در آخرين روز از مهلت شصت روزه، با جشن و پايکوبی گسترده به استقبال نود و پنجمين سالروز تولد بنيانگذار خود رفته است.

آخرين روز از مهلت شصت روزه که برای توقف فعاليت های هسته ای کره شمالی در نظر گرفته شده بود، روز شنبه به پايان رسيد، بی آن که اين کشور گامی برای اجرای آن بردارد.


گزارش های رسيده از کره شمالی حاکی است اين کشور در آخرين روز از مهلت شصت روزه، با جشن و پايکوبی گسترده به استقبال نود و پنجمين سالروز تولد بنيانگذار خود رفته است.


همزمان دولت چين روز شنبه از آمريکا دعوت کرد در برابر برنامه های هسته ای کره شمالی بردباری بيشتری نشان دهد.


هزاران نفر در ميدان ها و خيابانهای اصلی پيونگ يانگ، پايتخت کره شمالی، گرد آمدند و در رقص و آواز زنان کره ای که در لباس های رنگارنگ خيابان ها را به خود مشغول کرده بودند، نود و پنجمين سالروز تولد بنيانگذار کشور را هر چه باشکوه تر برگزار کردند.


مراسم تجليل از بنيانگذار کشور در شامگاه روزی برگزار شد که چشمان منتظر جامعه جهانی به درهای نيروگاه اتمی يونگ بيون دوخته شده بود که می بايست طبق پيمان خلع سلاح هسته ای اين کشور بسته شود.


اما در آخرين روز از مهلت شصت روزه، کره شمالی از توقف برنامه های هسته ای خود سر باز زد تا مشکل هسته ای اين کشور همچنان باقی بماند.


پيونگ يانگ در حالی از اجرای پيمان خلع سلاح اتمی خود چشم پوشيد که تمام دارايی های اين کشور، بنا به اظهارات دولت آمريکا، به طور کامل آزاد شده و کره شمالی نبايد بيش از اين مسئله تحريم های مالی خود را عامل بن بست گفت و گوهای شش جانبه معرفی کند.


کريستوفر هيل نماينده ارشد آمريکا در بحران اتمی کره شمالی که در پايان ديدار خود از کره جنوبی، روز جمعه وارد پکن شد، روز شنبه به خبرنگاران گفت: «مهلت شصت روزه کره شمالی تمام شد اما نگرانی ما همچنان باقی ماند که اين کشور به تعهداتش عمل نکرد.»


آقای هيل در ادامه افزود که دولت چين آمريکا را به صبر و بردباری بيشتر در برابر برنامه های هسته ای کره شمالی دعوت کرده است.


بنا به اظهارات آقای هيل، دولت چين خواستار تمديد مهلت شصت روزه شده است تا به کره شمالی چند روز ديگر فرصت داده شود که به تعهداتش عمل کند.


نماينده دولت آمريکا گفت درهای مذاکره هنوز باز است و ابراز اميدواری کرد گفت و گوهای شش جانبه تا پايان ماه جاری ميلادی از سر گرفته شود.


کريستوفر هيل، با اشاره به اين مطلب که فشارهای ديپلماتيک زيادی بر کره شمالی تحميل شده است تا اين کشور به برنامه های هسته ای خود پايان دهد گفت: «دولت چين صريحا عنوان کرده است که پکن از تصميم دولت آمريکا در آزادسازی حساب های بانکی کره شمالی حمايت کرده و بانک ماکائو مشکلی با انتقال اين سرمايه ها به کره شمالی ندارد.»


قرار است کاخ سفيد با صدور بيانيه ای موضعگيری خود را در باره عدم پايبندی کره شمالی به تعهدات هسته ای اعلام کند.


XS
SM
MD
LG