لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

پایان دور تازه مذاکرات درباره برنامه هسته ای کره شمالی


در این مذاکرات نمایندگان آمریکا، کره شمالی، چین، ژاپن، روسیه و کره جنوبی حضور دارند.
در این مذاکرات نمایندگان آمریکا، کره شمالی، چین، ژاپن، روسیه و کره جنوبی حضور دارند.

دور جديد گفت و گوهای شش جانبه که از روز چهارشنبه هفته جاری در پکن آغاز شده بود، روز جمعه در حالی پايان يافت که کشورهای درگير هيچ گونه ضرب العجلی را برای توقف کامل برنامه های هسته ای کره شمالی تعيين نکردند.


در عين حال، کريستوفر هيل، نماينده دولت آمريکا در اين گفت و گوها، در پايان نشست شش کشور آمريکا، روسيه، چين، ژاپن، و دو کره شمالی و جنوبی، ابراز اميدواری کرد که کره شمالی تا پايان سال جاری ميلادی به طور کامل از سلاح های هسته ای پاکسازی شود.


آقای هيل که در جمع خبرنگاران حاضر در پکن صحبت می کرد گفت: «نظر من (درباره خلع سلاح اتمی کره شمالی ) عوض نشده است و اين مسئله می تواند تا پايان سال جاری ميلادی انجام پذيرد.»


همزمان وو دا وی، نماينده ارشد چين در گفت و گوهای شش جانبه، از نشست گروههای کار در حل مسئله اتمی کره شمالی خبر داد.


بنا به اظهارات نماينده چين، گروه های کار تا پايان ماه آينده ميلادی نشستی را تشکيل خواهند داد تا در آن جزئيات مراحل فنی اجرای پيمان خلع سلاح اتمی کره شمالی را بررسی کنند.


در بيانيه ای که روز جمعه و در پايان نشست نمايندگان شش کشور درگير در مناقشه اتمی کره شمالی منتشر شد، آمده است: «کره شمالی تصريح کرده است که به همه تعهداتش درباره تعليق و توقف کامل برنامه های هسته ای عمل کند و همه تاسيسات اتمی خود را ببندد.»


در اين بيانيه مشترک، همچنين آمده است که اگر کره شمالی به همه فعاليت های هسته ای خود پايان دهد، يک ميليون تن نفت در اختيار اين کشور قرار خواهد گرفت.


در همين رابطه، چون يونگ وو، نماينده کره جنوبی، ضمن ابراز خوشبينی نسبت به نشست سه روزه کشورهای درگير گفت: «بزرگترين دستاورد اين دور از مذاکرات اين است که کره شمالی صراحتا بيان کرد که اين کشور از تعهدات خود در پيمان خلع سلاح اتمی سرپيچی نخواهد کرد.»


انتظار می رود دور بعدی اين گفت و گوها در سپتامبر سال جاری ميلادی در پکن از سر گرفته شود.


XS
SM
MD
LG