لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

تلاش آمریکا برای انتقال پول به کره شمالی


آمریکا تلاش می کند، طبق وعده بخشی از دارایی بلوکه شده کره شمالی را آزاد کند.
آمریکا تلاش می کند، طبق وعده بخشی از دارایی بلوکه شده کره شمالی را آزاد کند.

بانک سرمايه گذاری آمريکا در هنگ کنگ راه حل جديدی ارائه کرده است که بنا به اظهارات مسئولين بانک می تواند بن بست مالی کره شمالی را حل کند.


کره شمالی در اعتراض به مسدود شدن دارايی های خود در ماکائو، ميز گفت و گوهای شش جانبه را ترک کرد و مهلت شصت روزه ای را که برای توقف برنامه های هسته ايش در نظر گرفته شده بود، زير پا گذاشت.


گفته می شود تاکنون هيچ بانک يا موسسه ای حاضر نشده است نقش ميانجی را در انتقال سرمايه های کره شمالی به پيونگ يانگ ايفا کند.


جان پارک، يکی از اعضای سابق بانک سرمايه گذاری آمريکا در هنگ کنگ و مسئول بنياد صلح آمريکا در کره که يک نهاد غير دولتی شمرده می شود، به خبرگزاری رويتر گفت: «از آنجايی که همه تلاش ها برای انتقال سرمايه های مسدود شده کره شمالی به پيونگ يانگ از طريق بانک های چين، کره جنوبی، روسيه و حتی ايتاليا با مشکل رو به رو شده است لذا کشورهای درگير بايد در فکر راه جديدی برای گذر از اين بن بست مالی کره شمالی باشند.»


آزاد سازی بيست و پنج ميليون دلار از سرمايه های کره شمالی در «بانکو دلتای آسيا» در ماکائو از مهمترين موضوعاتی است که روند گفت و گوهای شش جانبه را طی چند سال اخير با بن بست رو به رو کرده است.


کره شمالی می خواهد اين سرمايه ها را به طور آزاد در بانک های جهانی به گردش در آورد، در حالی که ساير کشورها به خاطر وضعيت فوق العاده اين سرمايه ها که از سوی دولت ايالات متحده آمريکا توقيف شده بود، حاضر به قبول آن نيستند.


بانک های جهانی نظير بانک چين از انجام معامله با «بانکو دلتای آسيا» در ماکائو که متهم به انجام فعاليت های غير قانونی است، سر باز می زنند و در نتيجه آن، انتقال اين سرمايه ها از ماکائو به هر بانک ديگر در عمل با مشکلات جدی رو به رو شده است.


بنا به اظهارات آقای پارک، دست اندرکاران بانک سرمايه گذاری آمريکا در هنگ کنگ طرحی را پيشنهاد کرده اند که در صورت اجرا می تواند گره بحران مالی کره شمالی را باز کند.


اين طرح، «بانکو دلتای آسيا» در ماکائو را که متهم به فعاليت های غير قانونی است، ورشکست اعلام کرده و امتياز آن را به بانک سرمايه گذاری آمريکا در هنگ کنگ می فروشد.


آقای پارک معتقد است اين امر مشکل مالی کره شمالی را حل می کند زيرا بانک های جهانی برای انجام معامله با بانک سرمايه گذاری آمريکا در هنگ کنگ مشکلی ندارند.


در تحولی ديگر، دولت آمريکا از انتقال احتمالی سرمايه های کره شمالی به بانکی در داخل آمريکا خبر داد. اين طرح هنوز در دست بررسی است و بايد قبل از اجرا به تاييد وزارت خزانه داری آمريکا برسد.


XS
SM
MD
LG