لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

اعتراض رسمی کره شمالی به مانور نظامی مشترک


بیانیه اخیر از سوی فرماندهی ارتش يک ميليون و يکصد هزار نفری کره شمالی منتشر شده است.
بیانیه اخیر از سوی فرماندهی ارتش يک ميليون و يکصد هزار نفری کره شمالی منتشر شده است.

کره شمالی روز جمعه از ارتش آمريکا خواست رزمايش نظامی مشترک خود با ارتش کره جنوبی را که قرار است در پايان ماه جاری ميلادی در شبه جزيره کره برگزار شود، لغو کند.


اين کشور هشدار داد اين مانور نظامی، پيمان خلع سلاح اتمی سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی را با مشکلاتی رو به رو خواهد کرد.


در بيانيه ای که روز جمعه از سوی فرماندهی ارتش يک ميليون و يکصد هزار نفری کره شمالی منتشر شد، انجام چنين مانور نظامی گسترده در اين برهه از زمان عملی «تحريک آميز و غير قابل تحمل» توصيف شده و آمده است که ارتش کره شمالی قطعا اقدامات مقتضی را در اين باره به نمايش خواهد گذاشت.


پيونگ يانگ در اين بيانيه شديدالحن که به صورت کتبی در اختيار فرماندهی نيروهای آمريکايی مستقر در کره جنوبی قرار گرفته، آمريکا را مسئول مستقيم آنچه اين کشور «اثرات فاجعه بار اين رزمايش» خوانده دانسته و اعلام کرده است که ارتش کره شمالی در اين باره صرفا نظاره گر اين مانور جنگی نخواهد بود.



لی جی جونگ، وزير اتحاد دو کره، گفت که اگر کره شمالی رسما از سئول تقاضای لغو اين رزمايش سالانه را کند، دولت کره جنوبی آماده است تا برای رسيدن به پاسخی متناسب در اين باره به بحث و تبادل نظر بپردازد.

در همين رابطه، لی جی جونگ، وزير اتحاد دو کره، گفت که اگر کره شمالی رسما از سئول تقاضای لغو اين رزمايش سالانه را کند، دولت کره جنوبی آماده است تا برای رسيدن به پاسخی متناسب در اين باره به بحث و تبادل نظر بپردازد.


از سوی ديگر، در حالی که برخی مقامات دولت کره جنوبی اعلام کرده اند سئول در حال بررسی احتمال به تعويق انداختن اين رزمايش مشترک است، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی از عدم تغيير در جدول زمانی اين رزمايش خبر داد و گفت اين مانور طبق زمان از پيش تعيين شده انجام خواهد گرفت.


بر اساس اظهارات اين سخنگو، زمان اين رزمايش سالانه قبل از آن که خبر ديدار رهبران دو کره منتشر شود اعلام شده و سفر رييس جمهوری کره جنوبی به پيونگ يانگ ارتباطی با اين مانور نظامی ندارد.


قرار است رو مو هيون، رييس جمهوری کره جنوبی، از بيست و هشتم تا سی ام ماه جاری ميلادی ضمن ديدار از پيونگ يانگ، با کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی ديدار و گفت و گو کند.


اين اولين ملاقات رهبران دو کره طی هفت سال گذشته است و انتظار می رود کره شمالی در جريان اين ديدار از همسايه جنوبی خود بخواهد در صنايع راهسازی، برق، کشتی رانی و برخی ديگر از پروژه های حياتی در اين کشور سرمايه گذاری کند.


XS
SM
MD
LG