لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۸

کره شمالی: استخراج پلوتونیوم را آغاز کرده ایم


موشکی که کره شمالی می‌گوید برای قرار دادن ماهواره مخابراتی در مدار به فضا فرستاده است.
موشکی که کره شمالی می‌گوید برای قرار دادن ماهواره مخابراتی در مدار به فضا فرستاده است.
وزارت خارجه کره شمالی روز شنبه اعلام کرد این کشور به‌تازگی استخراج پلوتونیوم از سوخت مصرف‌شده در کارخانه تسلیحات اتمی خود را آغاز کرده است.

پیونگ یانگ با این خبر بار دیگر باعث بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای شد که در آغاز ماه جاری میلادی با پرتاب موشک به فضا به آنها دامن زده بود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از یکی از سخنگویان وزارت خارجه این کشور با اشاره به این که «پردازش دوباره سوخت نیروگاه اتمی طبق بیانیه مورخ ۱۴ آوریل این وزارت‌خانه آغاز شده» گفت این اقدام به افزایش توان دفاعی کره شمالی برای «مقابله با تهدیدهای نظامی از طرف نیروهای متخاصم» کمک می‌کند.

این خبر تنها ساعاتی پس از آن منتشر شد که شورای امنیت سازمان ملل سه شرکت کره شمالی را به اتهام کمک به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ در فهرست سیاه این سازمان قرار داد و اعتراض شدیداللحن نماینده دائم کره شمالی در این سازمان را باعث شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان می‌گوید که کره شمالی قصد دارد با جدا کردن پلوتونیوم از سوخت مصرف‌شده نیروگاه اتمی خود سوخت هسته‌ای لازم برای یک بمب دیگر را تامین کند.

این کارشناسان می‌گویند: « پیونگ یانگ در حال حاضر ماده هسته‌ای لازم برای شش تا هشت بمب اتمی را در اختیار دارد.»

کره شمالی روز ۲۶ فروردین‌ماه ضمن آن که از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست اين کشور را ترک کنند، اعلام کرد که برنامه توليد پلوتونيوم برای ساخت بمب اتمی را از سر خواهد گرفت.

خبر اخراج بازرسان آژانس در حالی منتشر شد که پيونگ يانگ اعلام کرده بود در واکنش به بيانيه شورای امنيت سازمان ملل متحد در اعتراض به پرتاب موشک این کشور، از مذاکرات شش‌جانبه بر سر برنامه هسته‌ای خود خارج می‌شود.

پیونگ یانگ پیشتر در قراردادی با کشورهای چین، روسیه، ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده تعهد کرده بود که در قبال دریافت کمک‌های سیاسی و اقتصادی فراوان نیروگاه اتمی یونگ بیون را تعطیل کند.
XS
SM
MD
LG