لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

چهار شرط برای پذیرش کره شمالی در مذاکرات شش جانبه


کره شمالی، ده روز بعد از آزمایش های هسته ای مهرماه، جشنی بزرگ به همین مناسبت برپا کرد.
کره شمالی، ده روز بعد از آزمایش های هسته ای مهرماه، جشنی بزرگ به همین مناسبت برپا کرد.
کره شمالی برای بازگشت به مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه ی اتمی خود با چهار شرط از سوی ديگر کشورهای دخيل در اين مذاکرات مواجه شده است .

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه ژاپنی « يمی يوری شيمبون »، کريستوفر هيل نماينده امريکا در مذاکرات شش جانبه بر سربرنامه اتمی کره شمالی به « کيم کيه گوان » نماينده کره شمالی در اين مذاکرات گفته است که کره شمالی بايد پيش از بازگشت به مذاکرات چهار شرط را به جا آورد.

بنا به اين گزارش، ايالات متحده آمريکا ، کره شمالی را ترغيب کرده است که پيش از ازسرگيری مذاکرات شش جانبه، فعاليت تمامی تاسيسات اتمی دخيل در آزمايش اتمی ۹ اکتبر (۱۷ مهرماه) خود را متوقف سازد.

شرکت کنندگان در مذاکرات روز سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در پکن، درباره زمينه سازی برای دور بعدی مذاکرات شش جانبه گفت و گو کردند، اما تاريخ آغاز اين مذاکرات هنوز روشن نيست.

کريستوفرهيل به عنوان يکی از شرط های بازگشت کره شمالی به مذاکرات خواستار آن شد که دولت کمونيست کره شمالی، گزارشی از تمامی تاسيسات و برنامه های اتمی خود تهيه کرده و بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی را بپذيرد.

آقای هيل همچنين از کره شمالی خواست فعاليت راکتور توليد پلوتونيوم خود را متوقف کرده و تاسيسات آزمايش موشکی زيرزمينی خود را کاملا مدفون سازد.

« کيم کيه گوان » نماينده کره شمالی به کريستوفر هيل گفت اين پيش شرط ها را به مقامات کره شمالی منتقل می کند تا درباره آنها تصميم گيری شود.

يک مقام مسوول دولتی در مذاکرات شش جانبه گفت : « پيش از ازسرگيری مذاکرات، کره شمالی بايد شرايط را بپذيرد تا ثابت کند که شرايط فعلی را وخيم تر نمی کند. پس از آن است که درباره تمهيدات ويژه برای شبه جزيره کره عاری از سلاح هسته ای، تصميم گيری می کنيم. »

مذاکرات شش جانبه با حضور نمايندگان امريکا، روسيه، چين،ژاپن، کره شمالی کره جنوبی در سال ۲۰۰۳ آغاز شد و حدود يک سال پيش با کناره گيری کره شمالی از اين مذاکرات به حالت تعليق در آمد.
XS
SM
MD
LG