لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

اوپک فعلا تولید خود را کاهش نخواهد داد


شکیب خلیل (چپ)، رئیس اوپک، به همراه سالم البدری، دبیرکل این سازمان
شکیب خلیل (چپ)، رئیس اوپک، به همراه سالم البدری، دبیرکل این سازمان
وزرای نفت کشورهای عضو سازمان اوپک روز یک‌شنبه تصمیم خود مبنی بر عدم تغییر میزان تولید نفت این سازمان را اعلام کردند، اما به عنوان اقدامی احتیاطی وعده جلسه‌ای دیگر در خردادماه را دادند.

اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، این تصمیم خود را که پس از جلسه‌ای پنج‌ساعته در وین، پایتخت اتریش،‌ اتخاذ شد بیانگر نگرانی کشورهای عضو این سازمان از وضعیت اقتصاد جهانی دانست.

سازمان اوپک در عین حال وعده داد که میزان کاهش تولید کشورهای عضو بر اساس تصمیمات گذشته این سازمان با دقت و تلاش بیشتر اجرا شود.

دوازده کشور عضو اوپک در جلسه پایان تابستان خود اعلام کردند که در تلاش برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت بیش از چهار میلیون بشکه در روز از تولید خود خواهند کاست.

خبرگزاری رویترز می‌گوید کارشناسان تخمین زده‌اند که اعضای اوپک تاکنون تقریبا به ۸۰ درصد از این کاهش عمل کرده‌اند و هنوز باید بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهند.

رافائل رامیرز، وزیر نفت و انرژی ونزوئلا، در توضیح تصمیم اخیر اوپک به خبرنگاران گفت:‌«وقتی به توافق‌های گذشته عمل نشده است، پیشنهاد کاهش بیشتر فایده ندارد.»

ونزوئلا در گذشته همواره از جمله نخستین کشورهایی بوده است که پیشنهاد کاهش تولید و افزایش قیمت را مطرح کرده است.

اما پیش از جلسه روز یک‌شنبه تنها کشور الجزایر پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نفت را مطرح و اعلام کرد که در صورت عدم کاهش بیشتر بهای نفت بیش از پیش پایین خواهد آمد.

شکيب خليل، وزير انرژی و معادن الجزاير، گفت که سازمان اوپک قيمت ۷۵ دلار در هر بشکه را مورد بررسی قرار می‌دهد که هم برای مصرف‌کننده و هم برای توليدکننده قيمتی مناسب است.

استیون چو، وزیر انرژی ایالات متحده، نیز در واکنش به جلسه روز یک‌شنبه اوپک از تصمیم اخیر این سازمان ابراز خرسندی کرد، اما تکرار کرد که هنوز باور دارد ایالات متحده باید از نظر انرژی به خودکفایی برسد.

اوپک با کاهش چندین باره تولید نفت از ماه سپتامبر گذشته تاکنون به افزایش قیمت نفت از حدود ۳۲ و نیم دلار در هر بشکه در ماه دسامبر گذشته به حدود ۴۶ دلار در حال حاضر کمک بسیار کرده است. اما قیمت فعلی هنوز با قیمت کم‌سابقه اوایل تابستان یعنی حدود ۱۵۰ دلار در هر بشکه بسیار فاصله دارد.

جلسه آینده سازمان اوپک هفتم خردادماه سال ۱۳۸۸ در مقر این سازمان در شهر وین برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG