لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

اوباما، سفر به پراگ در راه جهان غیرهسته‌ای


باراک اوباما
باراک اوباما
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در ادامه سفر خود به اروپا شنبه‌ شب در میان اقدامات امنیتی شدید و در حالی که آسمان پایتخت جمهوری چک از نیم‌روز شنبه منطقه «پرواز ممنوع» اعلام می‌شود وارد پراگ می‌شود.

آقای اوباما روز یک‌شنبه با گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، و دیگر رهبران اروپا دیدار خواهد کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده قرار است در این دیدار رهبران اروپا را به گسیل کردن نیروهای نظامی بیشتر به افغانستان و همین طور قبول مسئولیت عده‌ای از زندانیان زندان گوآنتانامو پس از تعطیل شدن این زندان ترغیب کند.

دولت جدید آمریکا اعلام کرده است که زندان گوآنتانامو را تا ژانویه سال آینده میلادی برخواهد چید، اما تاکنون در یافتن کشورهایی که پذیرای این زندانیان باشند، مشکل داشته است.

این در حالی است که میرک توپولانک، نخست وزیر چک، گفته است که گرمایش زمین و بحران اقتصادی جهانی بخش اعظم گفت‌وگوی ۲۷ کشور اروپایی با باراک اوباما را به خود اختصاص خواهد داد.

اما رئیس جمهوری آمریکا پیش از دیدار با همتایان خود قرار است در یک سخنرانی عمومی در یکی از میدان‌های شهر پراگ، هدف درازمدت خود برای پاک کردن جهان از تسلیحات هسته‌ای را برای مردم تشریح کند.

در همین حال هزاران نفر روز یک‌شنبه با شرکت در راه‌پیمایی از دو دولت آمریکا و چک خواهند خواست طرح راه‌اندازی سامانه دفاع موشکی در خارج از شهر پراگ را لغو کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری از شهروندان جمهوری چک با اجرای این طرح در کشور خود مخالف‌اند و از این واهمه دارند که این طرح کشور آنها را به هدفی برای تروریست‌ها تبدیل کند.

جرج بوش در زمان ریاست جمهوری خود پیشنهاد راه‌اندازی چند رادار در جمهوری چک و ده موشک ردیاب در کشور همسایه، لهستان، را برای مقابله با موشک‌های دوربرد ایران مطرح کرد.

باراک اوباما در تلاش برای بهبود روابط کشور خود با روسیه که از طرح سامانه دفاع موشکی به خشم آمده اعلام کرده است که دولتش در حال بررسی و مرور این طرح است.

جمهوری چک که دولت آن دو هفته پیش بر سر اختلافاتی در مورد بحران اقتصادی و مسائل دیگر سقوط کرد هم اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. اتحادیه اروپا دست‌کم سالی یک بار با رئیس جمهور ایالات متحده به شور و بررسی مسائل می‌نشیند.

انتظار می‌رود که حدود ۳۰ هزار نفر برای شنیدن سخنرانی باراک اوباما در میدان نزدیک به قصر قرون وسطایی شهر پراگ حاضر شوند.

آقای اوباما با واتسلاو هاول، رئیس جمهوری سابق جمهوری چک، نمایشنامه‌نویس و برنده نوبل صلح، نیز دیدار کوتاهی خواهد داشت.

  • آیا به نظر شما جهان غیر هسته‌ای شدنی است؟
XS
SM
MD
LG