لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

اوباما: بی‌ثباتی ایران تصمیم‌گیری را برای تهران دشوار می‌کند


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه گفت که بی‌ثباتی سیاسی در ایران کار رسیدن به توافق بر سر مبادله سوخت اتمی میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی را بغرنج‌تر می‌کند.

اشاره آقای اوباما که با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو می‌کرد به پیش‌نویس توافق‌نامه وین، اتریش، است که تهران به‌رغم مخالفت آشکار برخی از مقامات جمهوری اسلامی هنوز به آن پاسخ قطعی و روشن نداده است.

بر اساس این پیش‌نویس، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را تا آخر سال میلادی یک‌جا به روسیه تحویل می‌دهد و در برابر مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران دریافت می‌کند.

رئیس جمهور ایالات متحده در عین اشاره به این که کشورش در چند ماه گذشته بیش از چند سال در زمینه عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای پیشرفت داشته است افزود: «اما این کار زمان می‌برد و بخشی از چالش پیش روی ما این است که نه کره شمالی و نه ایران ظاهرا آن قدر ثبات سیاسی ندارند که بتوانند درباره این مسائل سریع تصمیم‌گیری کنند.»

احتمالا به همین دلیل است که یک مقام عالی‌رتبه دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که آمریکا حاضر است به ایران برای تصمیم‌گیری در مورد پیش‌نویس توافق‌نامه وین وقت بیشتری بدهد.

گلین دیویس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به گفت‌وگوهایی بین دو کشور ایران و‌ آمریکا در این زمینه با میانجی‌گری آژانس گفت: «ما تمایل داریم که به ایران برای رسیدن به نتیجه زمان بیشتری بدهیم. آشکار است که این برای آنها مسئله دشواری است و ما امیدواریم که هر چه زودتر پاسخ مثبت از آنها بگیریم.»

به گفته باراک اوباما، ایالات متحده در کنار روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا و آلمان به جمهوری اسلامی پیشنهاد «عادلانه‌ای» کرده است تا تهران هم بتواند برنامه هسته‌ای «غیرنظامی و مشروع» خود را داشته باشد و هم به شک و تردیدها در مورد این که در پی ساخت تسلیحات اتمی است پایان دهد.

جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای خود را فقط با اهداف صلح‌آمیز و برای تامین سوخت نیروگاه‌های برق دنبال می‌کند.

باراک اوباما در مصاحبه با رویترز همچنین گفت: «گرچه تا به حال پاسخ مثبتی را که از ایران انتظار داریم ندیده‌ایم، برای متحد ساختن جامعه بین‌الملل در جهت برنامه خود در جایگاه خوبی قرار داریم.»

جمهوری اسلامی در مذاکرات ۹ مهرماه خود با کشورهای گروه پنج به علاوه یک در ژنو سوئیس با ارسال اورانیوم خود به روسیه و فرانسه «موافقت اصولی» کرد، اما پس از مذاکرات وین از ارائه پاسخ رسمی به این پیشنهاد سر باز زد.
XS
SM
MD
LG