لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

«عدم اشاره اوباما به توقف غنی‌سازی، خوب ولی ناکافی است»


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در واکنش به سخنرانی باراک اوباما در شهر پراگ «عدم اشاره اوباما به توقف غنی‌سازی» را خوب، اما ناکافی دانست.

آقای اوباما روز یک‌شنبه در سخنرانی خود بدون اشاره به توقف فعالیت غنی‌سازی ایران که همواره مورد درخواست کشورهای غربی بوده است با اشاره به این که آمریکا «معتقد به گفت‌وگو با ایران» است گفت «ما از حق ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، به شرط بازرسی‌های دقیق حمایت می‌کنیم».

اما حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در عین حال که می‌گوید «درست است که ایشان [باراک اوباما] حق مسلم هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد» چنین ابراز عقیده کرد که «اینها کلام است و مهم است که به مرحله عمل برسد.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفته‌های خود اضافه کرد که در صورت سر باز زدن ایران از بازرسی توسط آژانس انرژی اتمی «دولت ایران باید انزوای بیشتر، فشار بین‌المللی و مسابقه تسلیحاتی بالقوه در منطقه را انتخاب کند که برای همه عدم امنیت به همراه خواهد آورد».

حسن قشقاوی نیز بار دیگر تکرار کرد که «ایران اساسا به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست که تهدیدی در این زمینه باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در عین حال از ایده رئیس جمهور آمریکا برای پاک کردن جهان از تسلیحات هسته‌ای تمجید کرد و گفت: «امیدواریم نابودی کامل زرادخانه هسته‌ای و نه کاهش آن مورد توجه، عمل و اجرا قرار گیرد.»

خبرگزاری رویترز از قول مشاوران آقای اوباما می‌گوید که رئیس جمهوری ایالات متحده امیدوار است با فراخوان به سوی جهان خالی از تسلیحات هسته‌ای به تلاش‌های واشینگتن برای حل اختلافات خود با کشورهایی چون کره شمالی و ایران اعتبار ببخشد.

آقای قشقاوی همچنین گفت «با وجود اظهارات برخی مسئولان غربی و تبلیغات منفی» درباره برنامه هسته‌ای ایران «افکار عمومی جامعه جهانی کشورمان را تهدیدی برای صلح و امنیت تلقی نمی‌کند.»

آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل از جمله کشورهایی هستند که ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود برای توليد سوخت نيروگاه اتمی‌اش، در صدد دستيابی به فن‌آوری لازم برای ساخت بمب اتمی باشد.

ايران در مقابل می‌گويد برنامه هسته‌ای اين کشور صلح‌آميز و برای توليد انرژی است و تهران به تعهدات بين‌المللی خود در اين زمينه پای‌بند است.

شورای امنیت تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی ایران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده است و غنی سازی را حق این کشور دانسته است.
XS
SM
MD
LG