لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

رهبران غربی: ایران از اهداف اتمی خود پرده بردارد


از راست به چپ: باراک اوباما، گوردون براون و نیکولا سرکوزی در اجلاس پیتسبرگ
از راست به چپ: باراک اوباما، گوردون براون و نیکولا سرکوزی در اجلاس پیتسبرگ
رهبران آمریکا و فرانسه و بریتانیا روز جمعه با اشاره به وجود یک مرکز غنی‌سازی دیگر در ایران، ضمن تهدید تهران به تحریم‌های شدیدتر، از جمهوری اسلامی خواستند که اهداف هسته‌ای خود را کاملا فاش سازد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در آستانه آغاز اجلاس گروه ۲۰ در پیتسبرگ آمریکا با اشاره به این تاسیسات غنی‌سازی که جمهوری اسلامی تاکنون آن را از دید بازرسان آژانس انرژی اتمی دور نگه داشته بود گفت: «ایران قوانینی را که تمام کشورها باید تابع‌شان باشند زیر پا می‌گذارد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه، به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرد، گزارش داد که ایران به تازگی وجود دومین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.

در همین حال روزنامه بریتانیایی گاردین نیز به گمانه‌زنی «تحلیل‌گرانی» اشاره کرده بود که می‌گویند ایران «به این دلیل پرده از دومین تاسیسات خود برداشته است که می‌داند آمریکا فعالیت‌های آن را زیر نظر داشته است».

این گمانه‌زنی زمانی تایید شد که آسوشیتدپرس به نقل از یکی از مقامات ارشد کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا مدت‌ها از وجود این تاسیسات در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی تهران اطلاع داشته است.

به گفته این مقام کاخ سفید که نخواسته است نامش فاش شود، پس از آن که ایران از اطلاع سازمان‌های اطلاعاتی غرب از وجود این پروژه غنی‌سازی باخبر شده است، باراک اوباما تصمیم گرفته است که پرده از این خبر بردارد.

آقای اوباما روز جمعه ضمن تاکید مجدد بر این که انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق ایران است گفت: «وجود این تاسیسات تاکیدی است بر عدم تمایل مستمر ایران به عمل به وظایف خود طبق قطع‌نامه‌های شورای امنیت.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین اشاره کرد که «اندازه و نوع این تاسیسات با برنامه‌های صلح‌آمیز هم‌خوانی ندارد».

نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، پس از آقای اوباما پشت تریبون رفت و به جمهوری اسلامی تا ماه دسامبر فرصت داد که «یا به قطع‌نامه‌های شورای امنیت عمل کند و یا خود را برای تحریم‌های تازه آماده کند».

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، نیز که به بیانیه سه قدرت بزرگ غرب پایان داد دو بار با تاکید ایران را به «فریب‌کاری و نیرنگ» متهم کرد.

آقای براون گفت: «روز اول اکتبر، ایران باید با جامعه بین‌الملل همکاری کند و به عنوان شریک به جامعه بین‌الملل بپیوندد. در غیر این صورت، بیشتر منزوی خواهد شد.»

کشورهای ۵+۱ متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان از ايران خواسته‌اند که حداکثر تا نهم مهرماه به درخواست آنها برای توقف برنامه هسته‌ای‌اش «پاسخ جدی» بدهد، يا خطر پيامدهای تصميم خود را بپذيرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید امید باراک اوباما به این است که افشای وجود مرکز غنی‌سازی دوم در ایران جامعه جهانی را به اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران وادار سازد.

کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه هسته‌ای خود به دنبال اهداف نظامی است.

تهران این اتهامات را رد می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و تنها برای تولید برق می‌داند.
XS
SM
MD
LG