لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

روز جهانی راه آهن، «روز همبستگی با اسانلو» در جهان


آقای اسانلو در تير ماه سال جاری بازداشت شد و به زندان اوين انتقال يافت.
آقای اسانلو در تير ماه سال جاری بازداشت شد و به زندان اوين انتقال يافت.

ديويد کاکرافت، دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، با ارسال نامه ای به تمام سازمان های عضو اين فدراسيون، از آنها خواست روز ششم ماه مارس، ۱۶ اسفند، روز جهانی راه آهن، را روز «اقدام جهانی در همبستگی با منصور اسانلو» اعلام کنند.


برگزاری ساليانه روز جهانی راه آهن، با هدف افزايش ضريب ايمنی خطوط راه آهن انجام می گيرد.


در نامه دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، از سازمان های عضو خواسته شده است با اقدامات گسترده خود در روز ششم مارس، ۱۶ اسفند، خواستار آزادی منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، و سايرفعالان کارگر زندانی در ايران شوند.


فراخوان دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل برای اعلام روز جهانی راه آهن به روز همبستگی بين المللی با منصور اسانلو و ساير فعالان کارگری زندانی، با حمايت چند سازمان های بين المللی برخوردار شده است؛ کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری، سازمان عفو بين الملل و فدراسيون آموزش بين الملل از جمله سازمان هايی هستند که تاکنون از اين فعاليت تبليغاتی حمايت کرده اند.

آقای اسانلو در تير ماه سال جاری بازداشت شد و به زندان اوين انتقال يافت. اين مدافع حقوق کارگران به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» به پنج سال زندان محکوم شده است.


فراخوان دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل برای اعلام روز جهانی راه آهن به روز همبستگی بين المللی با منصور اسانلو و ساير فعالان کارگری زندانی، با حمايت چند سازمان های بين المللی برخوردار شده است؛ کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری، سازمان عفو بين الملل و فدراسيون آموزش بين الملل از جمله سازمان هايی هستند که تاکنون از اين فعاليت تبليغاتی حمايت کرده اند.



بر اساس بيانبه فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، قرار است مراسمی همزمان در بيش از ۶۰ کشور از سوی صدها هزار کارگر بخش راه آهن برگزارشود.


پيش از اين نيز سازمان ها يبين المللی کارگری، روزهای همبستگی بين المللی با آقای اسانلو و ساير فعالان کارگر زندانی مانند محمود صالحی برگزار کرده بودند.


رضا شهابی، عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، معتقد است که برگزاری چنين مراسمی، تاثير مثبتی بر وضعيت کارگران زندانی و بهبود شرايط فعاليت سنديکايی در ايران دارد.


آقای شهابی در همين ارتباط به انتقال منصور اسانلو و محمود صالحی به بيمارستان برای مداوای بيماريشان و نيز آزادی چند فعال کارگری از زندان اشاره می کند.


رضا شهابی در مصاحبه با راديو فردا می گويد: «با انجام چنين اقداماتی، مقام های ايران درک خواهند کرد که تمام اتحاديه های کارگری درجهان با زندانی شدن منصور اسانلو و محمود صالحی مخالفند وخواستار به رسميت شناختن و آزادی فعاليت سنديکايی درايران هستند.»


آقای شهابی هچنين از اتحاديه های کارگری درخواست کرد که در روز ششم مارس، ۱۶ اسفند، به نمايندگی های جمهوری اسلامی ايران در خارج از کشور مراجعه کنند و در ملاقت های مستقيم، نظرات خود را به دولت ايران منتقل کنند.


اين عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در پاسخ به اين پرسش که آيا اين نهاد کارگری، مراسمی را در روز ۱۶ اسفند برگزار خواهد کرد، می گويد: «به دليل محدوديت ها و بگير و ببندهايی که در ايران وجود دارد، نمی توانيم تجمعی برگزار کنيم. اما برنامه هايی را به اشکال متفاوت انجام خواهيم داد.»




منصور اسانلو در عکسی بدون تاریخ که نشان می دهد او برای مداوا به بیمارستان منتقل شده است.

ديويد کاکرافت در نامه خود با اشاره به اعمال همين محدوديت ها بر فعاليت های سنديکايی در ايران نوشته است: «يک اقدام در سطح جهانی، پيش از انتخابات پارلمانی و سال نوی ايرانی، پيام محکمی را ارسال می کند و بر روی کسانی که مانع فعاليت های جنبش اصيل کارگری در ايران هستند، فشار وارد خواهد کرد.»


در اين ميان، روز همبستگی بين المللی با منصور اسانلو در شرايطی برگزار می شود که سازمان های کارگری و حقوق بشری در جهان، از وضعيت جسمانی او که از بيماری چشم و قلب رنج می برد، ابراز نگرانی می کنند.


رضا شهابی با اشاره به مشاهدات خانواده آقای اسانلو از آسيب های وارد آمده جسمی به اين فعال کارگر زندانی، درباره «فشارهای روحی» وارد آمده بر او می گويد:« دو سه روز پيش، به گفته خانواده ايشان مطلع شديم که در جريان انتقال مجدد منصور اسانلو به زندان اوين، به او گفته شده است که همکاری کند و در مقابل، آنها هم کاری با او نخواهند داشت.»


به نظر اين عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، «معنای همکاری، می تواند آن باشد که آقای اسانلو در تلويزيون، فعاليت های سنديکايی خود را نفی کند. اما مطمئنا او به عنوان يک عضو جامعه کارگری و رهبر کارگری در ايران چنين اقدامی انجام نخواهد داد.»


به گفته رضا شهابی، در جريان ديداری که اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه با منصور اسانلو در بيمارستان و پس از دومين عمل جراحی چشم داشته اند، رييس اين نهاد کارگری «روحيه ای قوی» داشته و از آنها خواسته است که فعاليت های سنديکايی را در جهت دفاع از حقوق کارگران ادامه دهند.


همزمان فدراسيون اتحاديه کارگری هلند، جايزه ساليانه خود را به منصور اسانلو اعطا کرد.


اين جايزه، همه ساله به کسانی که در شرايط خطرناک و دشوار به حمايت از حقوق اتحاديه های کارگری بر می خيزند، اعطا می شود.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG