لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

شب اسکار، شب میلیونر زاغه‌نشین


دنی بویل پس از دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم میلیونر زاغه‌نشین
دنی بویل پس از دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم میلیونر زاغه‌نشین
هشتاد و یکمین دوره از جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی،‌ اسکار، یک‌شنبه شب گذشته به جشنی برای تهیه‌کنندگان و سازندگان فیلم انگلیسی میلیونر زاغه‌نشین تبدیل شد.

میلیونر زاغه‌نشین ساخته دنی بویل که در ۱۰ رشته از جایزه اسکار نامزد شده بود هشت جایزه از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را از آن خود کرد. در تاریخ جایزه اسکار تنها هفت فیلم دیگر توانسته‌اند هشت جایزه یا بیشتر را تصاحب کنند.

در رشته بازیگری، اعضای آکادمی اسکار میکی رورک در فیلم کشتی‌گیر را نادیده گرفتند و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در فیلم میلک ساخته گاس ون‌سنت به شان پن دادند تا دومین اسکار خود بعد از اسکار بازی در فیلم رود مرموز را به خانه ببرد.

در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن نیز کیت وینسلت برای بازی در فیلم کتاب‌خوان در نقش یک شکنجه‌گر سابق نازی اسکار گرفت و پس از شش بار نامزدی اسکار در شش سال متناوب بالاخره می‌تواند جایزه اسکار را هم به کلکسیون جوایز خود اضافه کند.

جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد نیز به بازیگر فقید هالیوود، هیث لجر،‌ برای بازی در فیلم شوالیه تاریکی تعلق گرفت، و از میان زنان پنه‌لوپه کروز، بازیگر اسپانیایی،‌ با او همراه شد و برای بازی در فیلم آخر وودی آلن با عنوان ویکی، کریستینا، بارسلونا اسکار بهترین بازیگر نقش دوم زن را از آن خود کرد.

بزرگ‌ترین بازنده اسکار هشتاد و یکم فیلم مورد عجیب بنجامین باتن بود که با وجود نامزدی در ۱۳ رشته تنها با سه جایزه در رشته‌های فنی مثل جلوه‌های ویژه به خانه رفت. اما برای منتقدان دست خالی ماندن این فیلم در مراسم اسکار احتمالا به اندازه نامزدی‌اش در ۱۳ رشته شگفت‌انگیز نبود.
اسکار بهترین فیلم خارجی نیز به فیلم ژاپنی وفات‌ها تعلق گرفت و فیلم اسرائیلی والس با بشیر که پیشتر اغلب جوایز را از آن خود کرده بود دست خالی ماند.

اسکار بهترین فیلم انیمیشن نیز به فیلم کمپانی والت دیزنی با عنوان وال – ای رسید که هم نظر منتقدها را به خود جلب کرده و هم در گیشه موفقیت بسیار داشته است.

در رشته فیلمنامه هم اسکار بهترین فیلمنامه اریژینال به فیلم میلک و اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی به فیلم میلیونر زاغه‌نشین رسید که بر اساس رمانی به قلم یک دیپلمات سابق هندی نوشته شده است.

اسکار بهترین فیلم مستند هم به فیلم انگلیسی مرد روی سیم ساخته جیمز مارش رسید.

میلیونر زاغه‌نشین که پیشتر نیز اغلب جوایز مهم سینمایی از جمله گلدن گلوب و بفتای این فصل از جوایز سینمایی را تصاحب کرده بود در ابتدا آن قدر مهجور بود و کسی به آن امید نداشت که قرار بود بدون نمایش در سینماها فقط به شکل دی‌وی‌دی به بازار عرضه شود.

فیلم دنی بویل، کارگردان فیلم‌های قطاربازی و آفتاب، از این لحاظ سرنوشتی همچون قهرمان داستان خود پیدا کرد که از هیچ به همه چیز می‌رسد.

احتمالا بزرگ‌ترین بازنده اسکار هشتاد و یکم فیلم مورد عجیب بنجامین باتن بود که با وجود نامزدی در ۱۳ رشته تنها با سه جایزه در رشته‌های فنی مثل جلوه‌های ویژه به خانه رفت. اما برای منتقدان دست خالی ماندن این فیلم در مراسم اسکار احتمالا به اندازه نامزدی‌اش در ۱۳ رشته شگفت‌انگیز نبود.

دو فیلم شک و فراست – نیکسون هم که هر یک در پنج رشته نامزد اسکار شده بودند در مراسم شب گذشته کاملا نادیده گرفته شدند و دست خالی به خانه رفتند.
XS
SM
MD
LG