لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

درخواست سازمان مجاهدین خلق از اتحادیه اروپا


به رغم مخالفت دولت بریتانیا، دادگاهی در این کشور رای به خروج سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروه های تروریستی داده است.(عکس: AFP)
به رغم مخالفت دولت بریتانیا، دادگاهی در این کشور رای به خروج سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروه های تروریستی داده است.(عکس: AFP)

سازمان مجاهدين خلق، روز سه شنبه از اتحاديه اروپا خواست تا همانند بريتانيا، نام اين سازمان از فهرست سياه گروه های تروريستی خارج شود.


در بريتانيا، بعد از فعاليت های گسترده اين سازمان و مناقشاتی ميان دولت و دادگاهی در اين کشور، روز دوشنبه پارلمان تصويب کرد که نام سازمان مجاهدين خلق ايران از فهرست گروههای تروريستی خارج شود.


اين تصميم که پيش از اين با مخالفت وزارت کشور بريتانيا رو به رو شده بود، از سوی يک دادگاه عالی اين کشور نيز تاييد شده بود.


در پی تصميم روز دوشنبه پارلمان بريتانيا، اعضای اين سازمان در بروکسل، مقر اتحاديه اروپا کنفرانس خبری برپا کردند و خبرنگاران رسانه های معتبر را برای اعتراضی ديگر به «تروريستی» خوانده شدن سازمانشان فرا خواندند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، دولت نوروزی که از با عنوان «عضو شاخه سياسی سازمان مجاهدين خلق» ياد شده است، گفت که علت ورود نام اين سازمان به فهرست گروههای تروريستی اتحاديه اروپا، تلاش های بريتانيا بود و اکنون که بريتانيا، خود نام سازمان مجاهدين خلق را از فهرست گروههای تروريستی خارج کرده، «ديگر وجود نام اين سازمان در فهرست اروپا معنايی ندارد.»


نورزی در جمع خبرنگاران گفت: «اکنون زمان آن فرارسيده است که آنها [اتحاديه اروپا] در اقدامی فوری و جدی نام سازمان مجادين خلق ايران را از فهرست [گروه ها و سازمان های تروريست در جهان] خارج کنند.»


در حال حاضر علاوه بر اتحاديه اروپا، کشورهای ايران و ايالات متحده آمريکا نيز، سازمان مجاهدين خلق ايران را يک سازمان تروريستی می شناسند و از فعاليت اعضای آن جلوگيری می کنند.


وزرای اروپايی هفته گذشته بار ديگر تصميم گرفتند که نام سازمان مجاهدين خلق را در فهرست گروههای تروريستی نگاه دارند، اما به گفته ديپلمات ها، تصميم پارلمان اروپا موجب شد تا مقام های اروپايی در روز ۱۲ ژوئن تصميم بگيرد تا اعلام رسمی اين موضوع را برای مدتی به تعويق بيندازند.


در حال حاضر روابط ايران و اتحاديه اروپا به واسطه مناقشه بر سر برنامه هسته ای ايران، روزهای حساسی را سپری می کند.


پاره ای تحليل گران غربی ياد آوری می کنند که سازمان مجاهدين خلق، به دليل مستقر شدن در عراق و بهره بردن از حمايت های مالی و تسليحاتی صدام حسين، ديکتاتور پيشين عراق در زمانی دو کشور ايران و عراق در جنگ بودند، حمايتی در ميان افکار عمومی ايرانيان ندارد.

خاوير سولانا روز ۱۴ ژوئن، بسته ای از پيشنهادات اقتصادی را برای تعليق غنی سازی اورانيوم در ايران و آغاز دوباره مذاکرات هسته ای به تهران ارائه کرد و در حال حاضر اروپا در انتظار پاسخ تهران است.


روز دوشنبه نيز کشورهای اروپايی به اتفاق آرا تصميم گرفتند که ايران را با تحريم های بيشتری تحت فشار قرار دهند.


ممنوعيت فعاليت بانک ملی ايران در خاک اروپا، مهم ترين قسمت اين تحريم هاست و همزمان، ايران چنين تصميماتی را مانعی بر سر تلاش های ديپلماتيک برای حل مناقشه هسته ای خوانده است.


يکی از مقام اروپايی به خبرگزاری رويترز گفت که فهرست سازمان های تروريستی اروپا، هر از گاهی بازنگری می شود، اما هيچ تاريخی برای اين بازنگری ها وجود ندارد.


با اين حال به گفته وی، دور بعدی بازنگری فهرست احتمالا در چند هفته آينده خواهد بود و تصميم گيری درباره حذف نام يک سازمان از فهرست، نياز به رای موافق اکثريت اعضا دارد.


سازمان مجاهدين خلق، به عنوان يک سازمان شبه نظامی اسلامگرا و برای مبارزه با نظام پادشاهی ايران، پيش از انقلاب سال ۵۷ تاسيس شد.


اين سازمان در فاصله کوتاهی بعد از شکل گيری زيرزمينی، به سوی عقايد مارکسيستی گرايش پيدا کرد و به يک سازمان «مارکسيست اسلامگرا» بدل شد.


پاره ای تحليل گران غربی ياد آوری می کنند که سازمان مجاهدين خلق، به دليل مستقر شدن در عراق و بهره بردن از حمايت های مالی و تسليحاتی صدام حسين، ديکتاتور پيشين عراق در زمانی دو کشور ايران و عراق در جنگ بودند، حمايتی در ميان افکار عمومی ايرانيان ندارد.


اما همزمان از آنجا که منبع نخستين افشاگری ها درباره برنامه هسته ای ايران – شش سال پيش – اين سازمان بوده، برخی سياستمداران غربی با اين سازمان همدلی می کنند.


XS
SM
MD
LG