لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

حمله انتحاری در پاکستان بار دیگر قربانی گرفت


سربازان پاکستان در محل یک حمله انتحاری در شهر جمرود
سربازان پاکستان در محل یک حمله انتحاری در شهر جمرود
در حمله یک بمب‌گذار انتحاری به یک مرکز مذهبی شیعیان در پاکستان در روز یک‌شنبه، ۲۲ نفر کشته و ۳۵ نفر زخمی شدند.

این حمله یک روز پس از یک حمله انتحاری در اسلام‌آباد صورت می گیرد.

حمله به این مرکز مذهبی شیعه در شهر چاک‌وال در مرکز پاکستان، یک روز پس از آن اتفاق افتاد که یک هواپیمای بدون سرنشین ارتش ایالات متحده با موشک جان ۱۳ نفر از جمله چند شبه‌نظامی طالبان در شمال غربی این کشور را گرفت.

موج خشونت‌ها در پاکستان در حالی بالا گرفته است که این کشور از آنجا که به محل امنی برای شبه‌نظامیان تبدیل شده در تلاش‌های آمریکا برای تثبیت افغانستان نقش محوری دارد.

پس از براندازی حکومت طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۱ به دست نيروهای نظامی آمريکا، بسياری از شبه‌نظاميان طالبان به پاکستان گريختند و از آنجا به حملات خود به نيروهای آمريکا و ناتو در افغانستان ادامه می‌دهند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز در همین زمینه اعلام کرده است که ادامه کمک‌های مالی آمریکا به پاکستان در گرو آن است که این کشور دارای تسلیحات هسته‌ای بتواند بر مشکل تروریسم فائق بیاید.

در همین حال آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان، و دولت ائتلافی این کشور سخت تلاش می‌کنند اقتصاد پاکستان را با کمک وام نزدیک به هشت میلیارد دلار صندوق جهانی پول احیا کنند.

در مرکز مذهبی شیعیان در شهر چاک‌وال در ۱۰۰ کیلومتری جنوب اسلام‌آباد، حدود دو هزار نفر برای مراسمی مذهبی گرد هم آمده بودند.
به گفته رئیس پلیس این منطقه در پاکستان، در صورتی که بمب‌گذار انتحاری می‌توانست خود را به میان جمعیت برساند آمار تلفات بسیار بالا می‌رفت.

حملات تلافی‌جویانه در پاکستان بین اکثریت سنی‌مذهبان و اقلیت شیعه تاریخچه‌ای طولانی دارد، اما خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات امنیتی این کشور می‌گوید درگیری این دو جناح از زمانی شدت گرفت که برخی از گروه‌های ضدشیعه پاکستان با شبه‌نظامیان القاعده و طالبان ائتلاف کردند.

شیعیان ۱۵ درصد از جمعیت ۱۷۰ میلیونی پاکستان را تشکیل می‌دهند.
XS
SM
MD
LG