لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

قتل مهندس لهستانی در آستانه سفر هالبروک به پاکستان


ریچارد هالبروک، نماینده ویژه باراک اوباما به پاکستان و افغانستان
ریچارد هالبروک، نماینده ویژه باراک اوباما به پاکستان و افغانستان
در آستانه سفر نماینده ویژه دولت باراک اوباما به اسلام‌آباد در روز دوشنبه، آسوشیتدپرس از دریافت فیلم سر بریدن یک مهندس لهستانی به دست شبه‌نظامیان پاکستان خبر می‌دهد.

در صورت تأیید مرگ گروگان لهستانی به نام پیوتر استانساک که شبه‌نظامیان در این فیلم هفت دقیقه‌ای آن را نتیجه «سر باز زدن پاکستان از آزاد کردن اعضای محبوس طالبان» می‌دانند، این اولین قتل این چنینی است که از سال ۲۰۰۲ اتفاق می‌افتد.

در سال ۲۰۰۲، دنیل پرل، روزنامه‌نگار یهودی آمریکایی که برای روزنامه وال استریت جورنال کار می‌کرد، به دست عده‌ای وابسته به گروه القاعده در پاکستان سر بریده شد.

این در حالی است که ریچارد هالبروک قرار است به عنوان نماینده ویژه باراک اوباما به پاکستان و افغانستان از روز دوشنبه تا پنجشنبه از پاکستان دیدار کند.

آقای اوباما به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده حل مسئله افغانستان را یکی از ارکان کلیدی سیاست خارجی خود قرار داده، و ریچارد هالبروک نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که نباید دو مسئله افغانستان و پاکستان را از یکدیگر جدا دانست.

باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده حل مساله افغانستان را یکی از ارکان کلیدی سیاست خارجی خود قرار داده است.
یک سخنگوی طالبان در شمال غربی پاکستان روز شنبه اعلام کرد که گروگان لهستانی به این دلیل به قتل رسیده است که دولت پاکستان از آزاد کردن ۲۶ عضو طالبان خودداری کرده است.

آقای استانساک که برای یک مؤسسه ژئوفیزیک در لهستان کار می‌کرد روز ۲۸ سپتامبر سال گذشته میلادی در شمال غربی پاکستان ربوده شد.

پاکستان در ماه‌های اخیر شاهد چندین حمله به افراد خارجی بوده و در عین کاهش امنیت در این کشور میزان حملات شبه‌نظامیان وابسته به القاعده و طالبان نیز افزایش یافته است.

هفته گذشته نیز جان سولکی، یکی از مقامات سازمان ملل، در شهر کویته در استان بلوچستان پاکستان ربوده شد.

پس از براندازی حکومت طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۱ به دست نیروهای نظامی آمریکا، بسیاری از شبه‌نظامیان طالبان به پاکستان گریختند و از آنجا به حملات خود به نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان ادامه دادند.

ریچارد هالبروک در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون و کشمکش کوسوو نمایندگی کاخ سفید در منطقه بالکان را بر عهده داشت.
XS
SM
MD
LG