لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

بوتو: هواداران ضیاء الحق مسئول انفجارهای کراچی هستند


به گفته سيد کمال شاه، وزير کشور پاکستان، بر اثر انفجار دو بمب در نزديکی خودرو خانم بوتو، ۱۳۳ نفر کشته و ۲۹۰ نفر نيز به سختی مجروح شده اند.
به گفته سيد کمال شاه، وزير کشور پاکستان، بر اثر انفجار دو بمب در نزديکی خودرو خانم بوتو، ۱۳۳ نفر کشته و ۲۹۰ نفر نيز به سختی مجروح شده اند.

بی نظير بوتو، هواداران محمد ضياء الحق، فرمانده سابق ارتش و رییس جمهوری پاکستان در دهه هشتاد میلادی را به انجام حملات بامداد جمعه که به کشته شدن ۱۳۳ نفر انجاميد، متهم کرد.


ژنرال ضياء الحق، سياستمدار پاکستانی در سال ۱۹۷۷ میلادی، عليه پدر بی نظير بوتو کودتا کرد. دو سال بعد و در دوره حکومت ضياء الحق، پدر خانم بوتو اعدام شد. ژنرال ضياءالحق در سال ۱۹۸۸ ميلادی و بعد از نه سال قبضه قدرت در اين کشور درگذشت.


همچنين حزب بی نظير بوتو، نخست وزير اسبق پاکستان اعلام کرد که به رغم حملات بامداد جمعه، خانم بوتو در پاکستان خواهد ماند تا در مبارزات انتخاباتی شرکت کند.


صفدر عباسی، از سناتورهای پاکستانی که عضو حزب «مردم» - حزب بی نظير بوتو – است، در محل اقامت اين سياستمدار پاکستانی در شهر کراچی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «او (بی نظير بوتو) در پاکستان خواهد ماند، او اينجا را ترک نخواهد کرد. او بسيار مصمم است.»



  • «او (بی نظير بوتو) در پاکستان خواهد ماند، او اينجا را ترک نخواهد کرد. او بسيار مصمم است.»
یک سناتور هوادار بوتو

او با اشاره به انتخابات سراسری پاکستان که قرار است در ماه ژانويه – دو ماه نيم ديگر – برگزار شود، افزود: «ما برنامه خود را تغيير نخواهيم داد. مبارزه ما برای دموکراسی ادامه خواهد يافت. ما در انتخابات، با ديگران رقابت خواهيم کرد.»


ورود بوتو و ۱۳۳ کشته


به گفته سيد کمال شاه، وزير کشور پاکستان، بر اثر انفجار دو بمب در نزديکی خودرو خانم بوتو، ۱۳۳ نفر کشته و ۲۹۰ نفر نيز به سختی مجروح شده اند.


هنوز هيچ يک از گروه های تندرو، مسئوليت اين حملات که به قصد کشتن بی نظير بوتو انجام شده بود را نپذيرفته اند.


با اين حال دولت پاکستان، شبه نظاميان اسلامگرا را به دليل اين انفجارها سرزنش کرد. پليس می گويد که در تحقيقاتش به نشانه هايی دست يافته که نشان دهنده ارتباط بمب گذاران با مناطق قبيله نشين پاکستان است و گروه های طالبان و القاعده در اين مناطق، نفوذ بسياری دارند.


جمال اقبال چيما، سخنگوی وزارت کشور پاکستان، گفت: «قطعا اين کاری است که شبه نظاميان و تروريست ها انجام می دهند.»


منصور معقول، از مقام های ارشد پليس که در تحقيقات درباره اين انفجارها مشارکت داشته، به خبرگزاری رويترز گفت: «نخستين انفجار به وسيله يک نارنجک دستی رخ داده و دومين انفجار، يک حمله انتحاری بوده است. در حمله دوم، شخص مهاجم به سوی جمعيت دويده و خود را به ميان شهروندان پرتاب کرده و بمب را منفجر کرده است.»


خانم بوتو که در جمع هوادارنش، در مسيری منتهی به محلی برای سخنرانی بوده، در اين حملات که يکی از خونين ترين حملات تاريخ پاکستان بوده، آسيبی نديده است.


به گفته منصور معقول، سر بمب گذار انتحاری کشف شده و تخمين زده می شود که او، ۱۵ تا ۲۰ کيلوگرم مواد منفجره حمل می کرده است. در اين انفجار، مانند ديگر حملات انتحاری، شدت انفجار موجب شده تا سر بمب گذار از بدنش جدا شود.


يکی ديگر از ماموران تحقيق اين پرونده گفت که بمب گذار انتحاری بين ۲۰ تا ۲۱ سال سن داشته و به مدت ۴۸ ساعت، صورت خود را اصلاح نکرده بوده و ته ريش او برای آزمايش DNA به آزمايشگاه فرستاده شده است.


تندروهای اسلامگرا به دليل حمايت خانم بوتو از جنگ عليه تروريسم از او خشمگين هستند و همزمان با ورودش به پاکستان نيز او را به مرگ تهديد کرده بودند.


پيش از وقوع اين حملات نيز نيروهای اطلاعاتی پاکستان گفته بودند که سه گروه اسلامگرا می خواهند حملات جداگانه ای برای ترور خانم بوتو، انجام دهند.


محکومیت جهانی حملات


حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان گفت که حملات بامداد جمعه در شهر کراچی نشان دادند که مبازره با تروريسم به «توجه جدی تری» نياز دارد.


آقای کرزای برای اظهارنظر درباره حملات روز جمعه پاکستان در يک کنفرانس خبری که شديدا توسط نيروهای امنيتی محافظت می شد، شرکت کرد.



جمال اقبال چيما، سخنگوی وزارت کشور پاکستان، گفت: «قطعا اين کاری است که شبه نظاميان و تروريست ها انجام می دهند.»

وی از سوی خود و مردم افغانستان، انفجارهای پاکستان را محکوم کرد و افزود: «اين اتفاق يک بار ديگر تاييد کرد که افغانستان و پاکستان و دوستان ما در جهان، بايد با توجهی جدی تر، بر جنگ با تروريسم تمرکز کنند و اين جنگ بايد در محل درستی انجام شود.»


وی در تشريح «محل درست» گفت که اين محل، «جاهايی است که آنها آموزش می بينند، پول دريافت می کنند، تشويق می شوند و تعليم می بينند تا از ما متنفر باشند.»


ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه نيز در حالی که حملات پاکستان را «اقدامی پست» توصيف می کرد، گفت: «اين جنايت شرم آور، يک تاييد غم انگيز ديگر است بر اين نکته که ما در سراسر جامعه جهانی، نيازمند اتحاد در نبرد با تروريسم و تندروی هستيم.»


مقام های عالی رتبه ايالات متحده آمريکا، چين، هند، سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، استراليا، فرانسه، آلمان و ژاپن از ديگر سياستمدارانی بودند که در ساعات نخستين بامداد جمعه، حملات پاکستان را محکوم کردند.


XS
SM
MD
LG