لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

خاکسپاری بوتو؛ نا آرامی در پاکستان هر لحظه گسترش می یابد


هوادارن خشمگین بوتو، در خیابان آتش به پا کرده اند.
هوادارن خشمگین بوتو، در خیابان آتش به پا کرده اند.

قرار است که تا ساعاتی ديگر، بی نظير بوتو، سياستمدار ترور شده پاکستانی در زادگاهش به خاک سپرده شود.


همزمان، شهرهای مختلف اين کشور، به صحنه نا آرامی های دنباله دار کسانی بدل شده است که از کشته شدن خانم بوتو خشمگين هستند.


سخنگوی فرمانده ارتش پاکستان اعلام کرد که در آستانه برپايی مراسم تشييع جنازه خانم بوتو، نيروهای نظامی به شهرهای مختلف پاکستان به ويژه شهرهای جنوبی فرستاده شده اند تا از نا آرامی ها جلوگيری کنند.


از آمار کشته شدگان نا آرامی ها از زمان مرگ خانم بوتو تا کنون گزارش های متنافضی مخابره شده است. خبرگزاری فرانسه اين تعداد را تا صبح جمعه، ۱۱ نفر اعلام کرده است.


يک مقام از پليس پاکستان به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که در شمال غربی پاکستان، بر اثر انفجار يک بمب کنار جاده ای يکی از اعضای حزب حاکم که از مقام های محلی بوده، کشته شده است.

خبرگزاری رويترز نيز گزارش داده است که صبح روز جمعه، سه تن از جمله يکی از نامزدهای انتخابات سراسری پاکستان کشته شده اند.


همچنين يک مقام از پليس پاکستان به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که در شمال غربی پاکستان، بر اثر انفجار يک بمب کنار جاده ای يکی از اعضای حزب حاکم که از مقام های محلی بوده، کشته شده است.


اين در حالی است که يکی از افسران نيروی ويژه پاکستان اعلام کرد که اين نيرو «حکم تير» دارد و اجازه دارد تا برای مقابله با شورشيان به سوی آنها شليک کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، عطارعلی، گفت: «به تفنگداران نيروی ويژه دستور داده شده که اگر با خرابکاری هايی شامل اقدامات ضد کشور، حمله به اموال عمومی يا به آتش کشيدن اموال مردم رو به رو شدند، به سوی هدف شليک کنند.»


به گفته وی، روز جمعه ۱۶ هزار تن از اعضای نيروی ويژه پاکستان در استان جنوبی «سند» مستقر شده اند که از اين تعداد ۱۰ هزار نفر تنها در شهر کراچی صف آرايی کرده اند.


همزمان، ارتش بدون اينکه آمار دقيق نيروهای اعزامی را اعلام کند، تصريح کرد که برای کنترل اوضاع شهرهای جنوبی نيروهايی را به اين شهرها اعزام کرده است.


سخنگوی ارتش گفت که اين نيروها در شهرها مستقر خواهند شد تا در صورت وقوع هرگونه نا آرامی به مقام های محلی کمک کنند.


درگيری در کشمير


در همين حال، دامنه نا آرامی ناشی از ترور بی نظير بوتو به منطقه کشمير نيز کشيده شده و در بخش تحت کنترل هند از اين منطقه، پليس با صدها معترضی که به خيابان ها آمده اند، درگير شده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، پليس برای متفرق کردن معترضين از گاز اشک آور استفاده کرده، اما هنوز گزارشی از تلفات احتمالی منتشر نشده است.


نيروهای نظامی هند در مناطق مرزی، در حال حاضر در بالاترين درجه از آماده باش به سر می برند و ناظران پيش بينی می کنند که نا آرامی در اين مناطق افزايش يابد.


پرویز مشرف، رییس جمهوری پاکستان ساعتی پس از ترور بی نظیر بوتو از مردم این کشور خواست که آرام باشند.

ميرواز عمر فاروق رهبر جدايی طلبان کشمير در هند روز جمعه گفت که بی ثباتی ناشی از ترور خانم بوتو در پاکستان، به روابط دو ملت هند و پاکستان ضربه خواهد زد.


ابهام در برگزاری انتخابات


بی نظير بوتو در حالی ترور شد که قرار بود در روز هشتم ژانويه – ۱۸ دی ماه – انتخابات سراسری پاکستان برگزار شود.


روز جمعه نواز شريف، رهبر ديگر اپوزسيون پاکستان گفت که اگر دولت پرويز مشرف بخواهد انتخابات را در روز مقرر برگزار کند، «نه تنها خود دولت نابود می شود، بلکه کشور را ويران خواهد کرد.»


آقای شريف از مخالفان سرسخت پرويز مشرف است که به رغم برخی اختلافات همراه با بی نظير بوتو در تلاش بود تا با پيروزی در انتخابات روز هشتم ژانويه کنترل دولت پاکستان را از دست پرويز مشرف و هوادارانش خارج کند.


اما محمد ميان سومرو، نخست وزير پاکستان گفت که دولت هنوز تصميمی برای لغو انتخابات هشتم ژانويه اتخاذ نکرده است.


او در يک کنفرانس خبری گفت که دولت برای تصميم گيری در اين رابطه با «تمامی احزاب» مشورت خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG