لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

ارتش پاکستان: توانایی حفاظت از بمب اتمی را داریم


ژنرال اشفق کیانی (راست) تا ماه نوامبر معاون پرویز مشرف در ارتش بود.
ژنرال اشفق کیانی (راست) تا ماه نوامبر معاون پرویز مشرف در ارتش بود.

فرمانده ارتش پاکستان، همزمان با آزمايش موشکی روز جمعه در اين کشور نگرانی های موجود در باره احتمال دستيابی شبه نظاميان اسلامگرا به تسليحات هسته ای پاکستان را بی مورد دانست.


پاکستان که پس از واقعه تروريستی يازدهم سپتامبر به يکی از متحدان کليدی آمريکا در «نبرد عليه تروريسم» بدل شده، با بحران های سياسی پی در پی دست و پنجه نرم می کند و بسياری از صاحب نظران معتقدند که بی ثباتی در اين کشور، احتمال دستيابی اسلامگرايان تندرو به تسليحات هسته ای را افزايش می دهد.


  • ارتش پاکستان بسيار حرفه ای، فعال و آموزش ديده است و توانايی اين را دارد که در برابر تمامی تهديدهای موجود، تسليحات هسته ای و امنيت آنها را حفظ کند.»
فرمانده ارتش پاکستان

ژنرال اشفق کيانی که در ماه نوامبر فرماندهی ارتش را از پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان تحويل گرفت، اين نگرانی ها را «غير واقعی» توصيف کرد.


وی همزمان با آزمايش موشک بالستيک شاهين يک که قابليت حمل کلاهک هسته ای دارد، گفت که اين نگرانی ها «ناشی از عدم درک ساز و کار و نحوه کنترل و فرماندهی در پاکستان» است.



در بيانيه ای که ارتش پاکستان روز جمعه منتشر کرده، آمده است: «او [ژنرال کيانی] گفت که ارتش پاکستان بسيار حرفه ای، فعال و آموزش ديده است و توانايی اين را دارد که در برابر تمامی تهديدهای موجود، تسليحات هسته ای و امنيت آنها را حفظ کند.»


پاکستان در پی رقابت تسليحاتی با کشور هند، در ماه مه سال ۱۹۸۹ ميلادی، برای نخستين بار سلاح هسته ای خود را آزمايش کرد.


بر اساس اظهارات فرمانده ارتش پاکستان در روز جمعه، اين کشور از سال ۸۹ تاکنون «توانايی هسته ای بازدارنده» خود را به شدت توسعه داده است، اما آن را به يک برنامه «تهديدآميز و تهاجمی عليه ديگران» تبديل نکرده است.


در بيانيه ارتش پاکستان به نقل از ژنرال کيانی آمده است: «توانايی هسته ای پاکستان تنها برای نيازهای تدافعی اين کشور عليه هرگونه تهاجم است.»


تلاش پرويز مشرف برای حفظ قدرت سياسی خود موجب شد تا اين کشور از ميانه سال گذشته ميلادی با موجی از خشونت های فزاينده رو به رو شود.


اين خشونت ها سرانجام به کشته شدن بی نظير بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان و يکی از مهم ترين مخالفان سياسی پرويز مشرف در روز ۲۷ دسامبر انجاميد.


سرويس های اطلاعاتی پاکستان و آمريکا، سازمان تروريستی القاعده را مسئول ترور خانم بوتو معرفی کردند و به همين دليل، ابراز نگرانی ها از ميزان قدرت و نفوذ اسلامگرايان تندرو در پاکستان افزايش يافته است.


XS
SM
MD
LG