لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

برگزاری راه‌پیمایی در پاریس «در حمایت از اعتراضات مردم ایران»


راه‌پیمایی در پاریس، ۷ فوریه، ۱۸ بهمن (عکس از مریم)
راه‌پیمایی در پاریس، ۷ فوریه، ۱۸ بهمن (عکس از مریم)
ایرانیان مقیم پاریس، پایتخت فرانسه، و دیگر شهرهای این کشور روز یک‌شنبه گذشته، ۱۸ بهمن‌ماه، «در اقدامی نمادین» و برای حمایت از اعتراضات مردمی در ایران راه‌پیمایی برگزار کردند.

این راه‌پیمایی که با فاصله چهار روز از روز ۲۲ بهمن و راه‌پیمایی سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ در تهران و ایران برگزار شد به همت «کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی» که مقر آن در پاریس است برگزار شد و از میدان رپوبلیک (جمهوری) تا میدان نسیون (ملت) این شهر ادامه داشت.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات که به نتیجه آن اعتراض دارند و آن را «مهندسی‌شده» می‌خوانند، نزدیک به دو هفته پیش در بیانیه‌ای مشترک از تمام مردم و معترضان در ایران دعوت کردند که در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند.

از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی و فرماندهان نیروهای امنیتی و انتظامی ایران نیز در یک ماه گذشته بارها به مخالفان دولت و معترضان در ایران هشدار داده‌اند که هر گونه «اخلال» در راه‌پیمایی از سوی معترضان برخورد شدید این نیروها را در پی خواهد داشت.



بابک فراهانی، عضو کمیته مستقل ضد سرکوب، در گفت‌وگو با رادیوفردا هدف از برگزاری این راه‌پیمایی در آستانه ۲۲ بهمن را «حمایت پیشاپیش از پایداری و اعتراضات به‌حق و مطالبات مدنی مردم ایران» عنوان کرد.

او گفت: «برنامه را ترتیب دادیم برای اعلام حمایت پیشاپیش از پایداری و اعتراضات به‌حق و مطالبات مدنی مردم ایران، و همین طور در اعتراض به سرکوب گسترده و اعدام‌های غیرقانونی و بازداشت‌ها از سوی حاکمیت تمامیت‌خواه.»



به گفته آقای فراهانی، در این راه‌پیمایی که استقبال ایرانیان مقیم فرانسه از آن «بیش از حد انتظار بوده» عده‌ای از فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران ایرانی همچون بابک داد و محمدجواد اکبرین برای اعلام همبستگی با مردم ایران حضور داشته‌ و سخنرانی کرده‌اند.

در این راه‌پیمایی همچنین علاوه بر عبدالکریم لاهیجی، رئیس جمعیت دفاع از حقوق بشر در ایران و نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، تعدادی از نمایندگان احزاب سیاسی، اعضای پارلمان فرانسه و اتحادیه اروپا و همچنین روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی فرانسوی نیز حضور داشتند.

«کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی» از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و آغاز اعتراضات به نتیجه آن در شهر پاریس فعالیت گسترده خود را آغاز کرده و برنامه‌های مختلفی را در حمایت از مخالفان دولت محمود احمدی‌نژاد ترتیب داده است، از جمله طومار سبز «احمدی‌نژاد رئیس جمهور ما نیست» که در بیش از ۱۸۰ شهر جهان برای آن امضا جمع شد.
XS
SM
MD
LG