لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

«بیشتر بازداشت شدگان پژاک، خارجی هستند»


گزارش هایی، از ارتباط گروه پژاک و حزب کارگران کردستان ترکیه حکایت دارد
گزارش هایی، از ارتباط گروه پژاک و حزب کارگران کردستان ترکیه حکایت دارد

در ادامه موج خشونت های اخير در غرب ايران، يکی از فرماندهان ارشد نيروی انتظامی، روز چهارشنبه گفت که ۹۰ درصد بازداشت شدگان ناآرامی های منطقه کردستان، «خارجی» بودند.

با این حال سرتيپ حسين ذوالفقاری، جانشين فرمانده نيروی انتظامی ايران، هيچ اشاره ای به مليت بازداشت شدگان نکرد.

بر پایه گزارش های رسمی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، از ابتدای اسفندماه در جریان حمله های گروهی به نام «پژاک» در کردستان، درگيری های خونينی در اين منطقه آغاز شده است.

در جریان يکی از این حمله ها که به سرنگونی يک هلی کوپتر سپاه پاسداران منجر شد، ۱۴ تن از ماموران نظامی نیز کشته شدند.

به گفته آقای ذوالفقاری، در پی اين حمله ها، عمليات گسترده ای برای سرکوب اعضای اين گروه مسلح در غرب کشور آغاز شد و در آغاز اين عمليات «سه تن از فرماندهان گروه» کشته شدند.

جانشنين فرمانده نيروی انتظامی نام يکی از کشته شدگان را «آفات» ذکر کرد و او را «فرمانده منطقه ای» گروه پژاک خواند.

او همچنين گفت که با آغاز عمليات، بسياری از اعضای گروه در منطقه مخفی شده بودند و به همين دليل، نيروهای امنيتی – اطلاعاتی ايران، در گام بعدی برای سرکوب اين گروه، «عمليات پاکسازی منطقه» را آغاز کردند و «بسياری از آنها را دستگير کردند.»

گروه پژاک که خود را «ارتش آزاديبخش ايران» نيز می خواند، در چندين مورد، اطلاعيه های خود را در منطقه کردستان عراق منتشر کرده است. گزارش هایی همچنین از ارتباط این گروه با گروه جدایی خواه «پ کا کا» در ترکیه حکایت دارد.


گروه «پ کا کا» برای استقلال منطقه کردنشين ترکيه، با دولت اين کشور وارد مبارزه مسلحانه شده است و رهبر اين گروه نيز در زندان دولت اين کشور به سر می برد.


XS
SM
MD
LG