لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

کارمندان پنتاگون آموزش هک کردن می‌بینند


عکس تزیینی است.
عکس تزیینی است.
«برای مقابله با هکرها باید مثل آنها فکر کرد.» این توضیح مدیر یک موسسه بزرگ خدمات ایمنی کامپیوتری است که وزارت دفاع آمریکا برای آموزش کارمندان بخش امنیت شبکه کامپیوتری خود از آن استفاده می‌کند.

البته وزارت دفاع آمریکا این نوع آموزش‌ها را با هک کردن یکسان نمی‌داند. سخنگوی پنتاگون می‌گوید کارمندان این وزارتخانه برای حملات سایبری آموزش نمی‌بینند، کار آنها دفاع از امنیت شبکه کامپیوتری این وزارتخانه در مقابل هکرهاست.

اما مدیران شرکت «ای سی کانسل» که این نوع آموزش را در اختیار وزارت دفاع آمریکا قرار می‌دهند می‌گویند عنوان این دوره آموزشی «دادن جواز به هکرهای درستکار» است. هدف از این آموزش‌ها آماده کردن کارمندان پنتاگون برای حفاظت از شبکه کامپیوتری وزارت دفاع آمریکاست.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، فقط در شش ماه اول سال ۲۰۰۹ حدود ۴۵ هزار مورد حمله سایبری به شبکه کامپیوتری وزارت دفاع آمریکا صورت گرفته است. بر اساس این گزارش، این حملات در سال ۲۰۰۹ نسبت به سال قبل ۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. هزینه مقابله با حملات هکرها به شبکه پنتاگون سالانه حدود صد میلیون دلار است.

جی باویسی، از مدیران شرکت ای سی کانسل، که آموزش کارکنان پنتاگون را برعهده دارد می‌گوید به کارکنان وزارت دفاع «همان روش‌ها و حیله‌هایی را آموزش می‌دهیم که هکرها از آن استفاده می‌کنند».

در این روش کارمندان وزارت دفاع درست مثل هکرهای خلافکار سعی خواهند کرد با کشف نقاط ضعف سیستم کامپیوتری وزارت دفاع آمریکا در آن رخنه کنند. در هر موردی که این نقاط ضعف برملا شود، طراحان و برنامه‌ریزان خواهند کوشید تا این ضعف‌ها را ترمیم کرده و امنیت سیستم را تقویت کنند.

جی باویسی می‌افزاید که کار این افراد درست مثل محافظان شخصی شبکه کامپیوتری پنتاگون است، هر چند که روش کار دقیقا مثل هکرهای خلافکاری است که حملات سایبری را با هدف تخریب انجام می‌دهند.

به گزارش سی‌ان‌ان، وزارت دفاع آمریکا در گذشته نیز به شکل موردی یک چنین دوره‌های آموزشی را پیش برده است، ولی اکنون تمام ادارات و بخش‌های پنتاگون موظف شده‌اند که آموزش حملات سایبری را به اجرا بگذارند.

شرکت ای سی کانسل، سال‌هاست آموزش و خدمات ایمنی شبکه‌های کامپیوتری را در اختیار موسسات مالی و بخش خصوصی قرار می‌دهد. این شرکت می‌تواند متناسب با نیازهای هر قسمت از وزارت دفاع آمریکا دوره آموزشی مناسبی را برای مقابله با خطر هکرها در اختیار آن قرار دهد.

این دوره‌ها شامل چهل ساعت آموزش عملی و مطالعه ۴۵۰۰ صفحه از تازه‌ترین روش‌هایی است که هکرها از آن استفاده می‌کنند.

به گفته جی باویسی، کارمندان وزارت دفاع آمریکا که این دوره‌های آموزشی را تکمیل می‌کنند از این دانش برای رخنه در شبکه کامپیوتری موسسات خصوصی و یا شهروندان عادی استفاده نخواهند کرد. هر چند وی می‌افزاید که اطلاعات مربوط به حملات سایبری به طور بالقوه می‌تواند برای اهداف نادرست نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

مبلغی که این شرکت برای آموزش هر نفر دریافت می‌کند متناسب با دوره آموزشی بین ۴۵۰ تا ۲۵۰۰ دلار است.
XS
SM
MD
LG