لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

پرز: شانس صلح با اکثریت کشورهای مسلمان وجود دارد


روزنامه هاآرتص، چاپ اسرائیل، روز دوشنبه به نقل از شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل، گفت که این کشور با صلح با فلسطینی‌ها می‌تواند به سنی‌مذهب‌های خاورمیانه نشان دهد که «مجبور نیستند تسلیم یک اقلیت شیعه تندرو شوند.»


رییس جمهور اسرائیل افزود: «برخی از روشنفکران عرب به من گفته‌اند که ما از شما بیشتر در مورد ایران نگران هستیم، نه به خاطر بمب‌ها و موشک‌های دوربردش، بلکه به دلیل جاه‌طلبی‌های این کشور.»


آقای پرز در مجمع عمومی «کمیته‌های یهودیان متحد» در بیت المقدس گفت که شانس صلح وجود دارد، صلحی که احتمالا «جمهوری اسلامی و حماس و حزب‌الله را شامل نمی‌شود، اما می‌تواند اکثریت کشورهای عرب و مسلمان را شامل شود.»


آقای پرز اشاره کرد که گرچه عده‌ای بر این عقیده‌اند که مذاکره اسرائیل با فلسطینی‌ها حرکت کندی داشته است، «ما به نتایج مهمی رسیده‌ایم.»


«ما باید به اقدامات خود برای ممانعت از رسیدن ایران به اهداف انحرافی‌اش شدت ببخشیم. ایران نباید اتمی شود. دنیای آزاد نباید این را بپذیرد.»
اهود اولمرت


رییس جمهوری اسرائیل با اشاره به این که جنگ دو حکومت با یکدیگر «دیگر بس است»، گفت که اکثریت سنی‌مذهب خاورمیانه اسرائیل را زیر نظر دارد تا ببیند «اسرائیل می‌تواند با فلسطینی‌ها بر سر دو حکومت برای دو ملت به توافق برسد یا خیر.»


آقای پرز همچنین ترس عده‌ای از مقامات اسرائیل از بر هم خوردن مناسبات این کشور با ایالات متحده را بی‌مورد خواند.


«ایران نباید اتمی شود»


اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، نیز روز یک‌شنبه جامعه بین‌الملل را به «حرکتی قوی‌تر» در برابر برنامه اتمی جمهوری اسلامی فراخواند.


او گفت: «ما باید به اقدامات خود برای ممانعت از رسیدن ایران به اهداف انحرافی‌اش شدت ببخشیم. ایران نباید اتمی شود. دنیای آزاد نباید این را بپذیرد.»


آقای اولمرت ادامه داد: «ما باید با تمام توان به عنوان بخشی از جامعه بین‌الملل تحت رهبری ایالات متحده متحد شویم.»


اسراییل و غرب از این واهمه دارند که جمهوری اسلامی از برنامه اتمی خود در راه ساخت تسلیحات هسته‌ای استفاده کند که از نظر اسراییل تهدیدی بالقوه برای موجودیت این کشور است.


جمهوری اسلامی ایران همواره گفته است که برنامه اتمی‌اش فقط برای مقاصد صلح‌آمیز و تامین انرژی است.


اسرائیل در عین حمایت از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران اعلام کرده است که در تلاش برای متوقف ساختن برنامه اتمی ایران تمام گزینه‌ها را روی میز نگه می‌دارد.
XS
SM
MD
LG