لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

پاپ اسرائیل و فلسطین را به ایجاد صلح عادلانه و پایدار فراخواند


پاپ بندیکت شانزدهم در کنار شیمون پرز در فرودگاه بن گوریون تل آویو
پاپ بندیکت شانزدهم در کنار شیمون پرز در فرودگاه بن گوریون تل آویو
پاپ بندیکت شانزدهم روز دوشنبه در اولین سخنان خود در اسرائیل به یافتن «راه حلی عادلانه» برای مناقشه اسرائیل و فلسطین، ایجاد وطن فلسطینی و صلح پایدار میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها اشاره کرد.

رهبر مسیحیان جهان که با ورود به فرودگاه بن گوریون تل آویو سفر پنج روزه خود به سرزمین مقدس مهم‌ترین ادیان دنیا را آغاز کرد در این سخنان همگان را به یافتن «راه حلی عادلانه» فراخواند تا «هر دو ملت در صلح و آرامش در وطنی از آن خود، و در چارچوب مرزهایی امن به سر ببرند».

خبرگزاری رویترز می‌گوید پاپ بندیکت با این سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، را به چالش طلبیده است که از زمان آغاز به کار خود در سمت جدید از تاریخ ۱۱ فروردین‌ماه تاکنون به طرح ایجاد دولت فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه هیچ اشاره‌ای نکرده است.

طرح ایجاد دو دولت اسرائیل و فلسطینی در کنار یکدیگر مهم‌تریت اولویت دولت ایالات متحده و دولت‌های عربی منطقه خاورمیانه است.

اما آقای نتانیاهو اشاره کرده است که هنوز برای سخن گفتن از «راه حل دو دولت» زود است و او ترجیح می‌دهد تلاش خود را بر توسعه اقتصادی سرزمین‌های فلسطینی متمرکز کند.

پاپ بندیکت شانزدهم که از اردن وارد اسرائیل می‌شد همچنین با انتقاد شدید از یهودستیزی به هولوکاست و قتل عام شش میلیون یهودی به دست نیروهای نازی آلمانی در خلال جنگ جهانی دوم اشاره کرد.

او گفت: «من از این فرصت برای ادای احترام به خاطره شش میلیون قربانی یهودی هولوکاست استفاده می‌کنم و دعا می‌کنم که بشریت دیگر هرگز شاهد جنایتی چنین عظیم نباشد.»

اشاره رهبر مسیحیان جهان به واقعه هولوکاست تلاشی است برای بهبود رابطه واتیکان با یهودیان. پاپ در ماه ژانویه گذشته با دوباره منصوب کردن اسقفی که هولوکاست را انکار می‌کرد باعث خشم یهودیان جهان شد.

پاپ بندیکت در خلال سفر خود به اردن بر تمایل خود به ایجاد روابط گرم میان مسلمانان و مسیحیان اشاره و سعی کرد خاطره تلخ مسلمانان از سخنرانی خود در سال ۲۰۰۶ را پاک کند.
پاپ بندیکت در همین راستا روز دوشنبه دیداری هم از «یاد واشم»، بنای یادبود قربانیان هولوکاست در اورشلیم، خواهد داشت.

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، در مراسم خوش‌آمدگویی به پاپ گفت: «ما دیدار شما از سرزمین مقدس را ماموریتی برای صلح و پاشیدن بذر تسامح و ریشه‌کن کردن علف هرز افراط‌گرایی می‌دانیم.»

رهبر مسیحیان روز چهارشنبه هفته جاری از یک اردوگاه آوارگان فلسطینی در بیت‌اللحم در کرانه باختری دیدار خواهد کرد و سپس در همین شهر با محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطینی، دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

پاپ بندیکت در خلال سفر خود به اردن بر تمایل خود به ایجاد روابط گرم میان مسلمانان و مسیحیان اشاره و سعی کرد خاطره تلخ مسلمانان از سخنرانی خود در سال ۲۰۰۶ را پاک کند.

او در سال ۲۰۰۶ با ربط دادن اسلام به خشونت بسیاری از مسلمانان را به خشم آورد. او در یکی از سخنرانی‌های خود به متنی قرون وسطایی اشاره کرد که در آن برخی از آموزه‌های حضرت محمد «شریرانه و غیرانسانی» توصیف شده است.
XS
SM
MD
LG