لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

آزمایش موشک های قاره پیما، پاسخ روسیه به آمریکا


ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، آزمايش موشک قاره پيمای جديد، و يک موشک بالدار در اين کشور را پاسخ به اقدامات آمريکا برای استقرار سيستم پدافند موشکی خود در اروپای شرقی و اجرا نکردن قرارداد کاهش سلاح های متعارف توسط اعضای ناتو عنوان کرد.


رييس جمهوری روسيه عصر پنجشنبه، دهم خرداد، در پايان ديدار با همتای يونانی خود در مسکو گفت: «آزمايش موشک قاره پيمای جديد روسيه، ماهيت تجاوزگرانه ندارد و پاسخی به اقدامات يکجانبه و بي دليل شرکای ما است».


ولاديمير پوتين تاکيد کرد که روسيه توانمندی نظامی خود را افزايش خواهد داد.


روسيه، روز سه شنبه، هشتم خرداد، با موفقيت يک موشک قاره پيمای «آر.اس-۲۴» ‪ مجهز به کلاهک های تقسيم شونده و دارای برد حدود۱۰هزار کيلومتر، و يک موشک بالدار موسوم به «اسکندر» با برد ۳۰۰کيلومتر را در پايگاه فضايی «پليستسک»، در شمال غرب اين کشور، آزمايش کرد.


رييس جمهوری روسيه افزود: «هنگام خروج آمريکا از قرارداد مربوط به سلاح های پدافند موشکی، هشدار داديم تدابيری را برای حفظ موازنه قوا در جهان اتخاذ خواهيم کرد».


آقای پوتين با اشاره به اينکه کاهش سلاح های سنگين در بخش اروپايی روسيه در سال های اخير، طبق قرارداد کاهش سلاح های متعارف در اروپا انجام گرفته است، گفت: «در مقابل، شرکای روسيه (آمريکا و اعضای ناتو)، منطقه اروپای شرقی را از سلاح های جديد پر می کنند».


وی هشدار داد که «روسيه به طور يک جانبه، قرارداد کاهش سلاح های متعارف در اروپا را اجرا نخواهد کرد» و خطاب به کشورهای اروپايی گفت: «اگر اين قرارداد را تصويب و اجرا نکنيد، از آن خارج خواهيم شد.»


رييس جمهوری روسيه تاکيد کرد: «مسکو، مسابقه تسليحاتی را آغاز نکرده است، و لذا نبايد از روسيه ترسيد.»


آقای پوتين بدون ذکر نام کشوری و با اشاره به تحول جهان پس از فروپاشی اتحاد شوروی گفت: «با تلاش برای ايجاد نظام تک قطبی جهان، برخی از کشورها به تحميل اراده خود بر ديگران بدون توجه به قوانين بين المللی، تمايل پيدا کرده اند، اما مسکو با اعمال اينگونه سياست در عرصه بين المللی مخالف است.»


مقامات روسی در ماه های اخير باتوجه به تصميم آمريکا برای استقرار سيستم پدافند ضد موشکی در اروپای شرقی، بر ضرورت آمادگی کامل نيروهای مسلح روسيه برای مقابله با تهديدهای خارجی، و تجهيز آن به سلاحهای پيشرفته، تاکيد کرده اند.


XS
SM
MD
LG