لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

استقبال پوتین از پیشنهاد آیت الله خامنه ای در زمینه گاز


آقای پوتین هر سال یک بار در کنفرانسی مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ می دهد.
آقای پوتین هر سال یک بار در کنفرانسی مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ می دهد.
ولاديمیر پوتين، رييس جمهوری روسيه، از پيشنهاد آيت الله خامنه ای، رهبر ايران برای تشکيل «اتحاديه کشورهای صادر کننده گاز» استقبال کرد و ايده رهبر ايران را «نظری جالب» توصيف کرد.

آقای پوتين در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود در کرملين، گفت که روسيه درباره اين پيشنهاد، «فکر» می کند.

روز پنج شنبه هفته گذشته، آيت الله خامنه ای در ديدار با ايگور ايوانف، دبير شورای امنيت ملی روسيه، با اشاره به وجود نيمی از ذخاير گاز جهان در روسيه و ايران گفت دو کشور با کمک يکديگر می توانند بنای يک سازمان مربوط به همکاری های گازی را همچون اوپک پايهگذاری کنند.

آقای پوتين يک هفته پس از طرح اين پيشنهاد، در نشست سالانه خود با خبرنگاران در مسکو گفت که روسيه هم اکنون می کوشد فعاليت های خود را در زمينه بازاريابی برای گاز صادراتی خود در سطح جهانی، با ديگر کشورهای صادر کننده هماهنگ کند.

او افزود که اگرچه موضوع تشکيل کارتلی شبيه به اوپک مطرح نيست، ولی خوب است که اين کشورها با هماهنگی فعاليت های خود، منبع قابل اتکايی برای عرضه گاز به مصرف کنندگان باشند.

پيش از اين يک مقام روسيه اين احتمال را که اين کشور ممکن است با ايران سازمانی شبيه اوپک در زمينه گاز تاسيس کند، رد کرده بود.

روز سه شنبه ۳۰ ژانويه سرگئی باسترژمسکی مشاور ولاديمير پوتين رييس جمهوری روسيه در امور اتحاديه اروپا اين موضوع را «گمانه زنی» غرب قلمداد کرده و گفته بود روسيه قصد پيوستن به هيچ اتحاديه گازی را ندارد.

روسيه صاحب بزرگترين مخازن گاز جهان است و ايران نيز در اين رده بندی، در مقام دوم قرار دارد.

اما ايران در زمينه صادرات گاز، بر خلاف کشور روسيه، توسعه زيادی نداشته است. بخشی از نارسايی در زمينه صدور گاز ايران، به علت تحريم هايی بوده که مانع از دستيابی ايران به تکنولوژی لازم برای مايع کردن گاز شده است.

در حدود يک چهارم گاز صادراتی روسيه، به اتحاديه اروپا می رود و از اين نظر، روسيه منبع مهم گاز اتحاديه اروپا است.
XS
SM
MD
LG