لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

واکنش های بين المللی به آغاز رياست جمهوری اوباما


رهبران اروپايی رياست جمهوری باراک اوباما را دوران تازه ای در تاريخ جهان دانسته اند اما در عین حال هشدار داده اند که او با بحران مالی در اقتصاد و مشکلات سياسی مواجه است.
رهبران اروپايی رياست جمهوری باراک اوباما را دوران تازه ای در تاريخ جهان دانسته اند اما در عین حال هشدار داده اند که او با بحران مالی در اقتصاد و مشکلات سياسی مواجه است.
رهبران جهان با استقبال از رياست جمهوری باراک اوباما، ابراز امیدواری کرده اند که وی در راستای حل بحران های جهانی نقش مثبتی ایفا کند.

باراک اوباما روز سه شنبه به عنوان چهل و چهارمين رييس جمهور آمريکا در برابر بيش از يک ميليون نفر از مردم این کشور که در «نشنال مال» حاضر شده بودند، مراسم تحليف را برگزار کرد.

در همین حال، رهبران اروپايی رياست جمهوری باراک اوباما را دوران تازه ای در تاريخ جهان دانسته اند اما در عین حال هشدار داده اند که او با بحران مالی در اقتصاد و مشکلات سياسی مواجه است.

گوردون بروان، نخست وزير بريتانيا، در اين زمينه گفت: «همه مردم جهان اکنون به تماشای مراسم ادای سوگند رياست جمهوری باراک اوباما نشسته اند و شاهد فصل تازه ای در تاريخ آمريکا و جهان هستند.»

نيکلا سارکوزی، رييس جمهور فرانسه، نيز از همکاری نزديک با چهل و چهارمين رييس جمهوری آمريکا در عرصه بين المللی خبر داده است.

آقای سرکوزی گفت:«مايليم که او کار خود را آغاز کند تا به همراه او بتوانيم جهان را تغيير بدهيم.»

رییس جمهور فرانسه در پيامی به باراک اوباما گفته است:«با انتخاب شما، مردم آمريکا ايمان خود به پيشرفت و آينده را نشان دادند.»

در همين حال، برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، گفت: باراک اوباما با کار سختی رو به رو است و او برای حل مشکلات «عصای سحر آميز» ندارد.

وی افزود:«ما نبايد انتظار داشته باشيم که او بي درنگ همه مشکلات آمريکا را حل کند.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نيز با استقبال از روی کار آمدن باراک اوباما، گفت: امروز يک رييس جمهور آمريکايی-آفريقايی مراسم تحليف را به جای می آورد، اين موضوع انتظار برای همکاری را بيشتر می کند.

با اين حال خانم مرکل نسبت به موفقيت سياست اوباما در قبال ايران ابراز خوش بينی نکرد. وی گفت: سياست گفت وگو با تهران قابل فهم است اما درباره شانس موفقيت چنين سياستی خوش بين نيست.

سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا که از سياست های جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا در عراق حمايت می کرد، نيز در پيام تبريکی به مناسبت ادای سوگند باراک اوباما، تصريح کرد: دو طرف برای رويارويی با چالش های کنونی با همکاری ها را به زودی آغاز کنند.
باراک اوباما روز سه شنبه به عنوان چهل و چهارمين رييس جمهور آمريکا در برابر بيش از يک ميليون نفر از مردم که در «نشنال مال» حاضر شده بودند، مراسم تحليف را برگزار کرد.


آقای برلوسکونی مسئله بحران اقتصادی، بحران خاورميانه و جنگ در افغانستان را در زمره اين اقدامات برشمرد.

رهبران تونس و مراکش نيز ابراز اميدواری کردند که رييس جمهوری جديد آمريکا صلح را در خاورميانه برقرار کند.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، نيز در واکنش به مراسم تحليف باراک اوباما، رييس جمهوری جديد آمريکا گفت: وی بايد «خاورميانه جديد در حال تولد» بشناسد.

آقای متکی همچنين به باراک اوباما توصيه کرد، «به طور جدی و نه نمايشی به اين باور برسد که سياست های دولت های پيشين آمريکا به ويژه در هشت سال گذشته،‌ در مناطق مختلف جهان به خصوص در خاورميانه، علت اصلی ايجاد نگاه جديد نسبت به آمريکا است.»
Obama Inauguration
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:03:29 0:00

مراسم تحلیف رییس جمهوری آمریکا باراک اوباما

ادامه مراسم تحلیف


مراسم تحلیف باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا بعداز ظهر سه شنبه ادامه یافت. به افتخار این روز، مراسم نهار با حضور شخصیت های سیاسی آمریکا برگزار شد.

در جريان نهار، سناتور ادوارد کندی، که از بيماری سرطان مغز رنج می برد، به زمين خورد و توسط تيم پزشکی حاضر در محل به بيمارستان منتقل شد. باراک اوباما در جريان سخنرانی خود در مراسم نهار، برای سلاميتی سناتور کندی دعا کرد.

باراک اوباما پس از نهار، در مراسم رژه در خيابان پنسيلوانيا شرکت کرد. وی به همراه ميشل اوباما که سوار يک ماشين لیموزین بودند در ميانه مسير از خودرو پياده شدند و بخشی از مسير را به صورت پياده طی کردند.

در اين مراسم مردم که در دو طرف خيابان ايستاده بودند چهل و چهارمين رييس جمهوری آمريکا را به شدت تشويق می کردند.

از سوی دیگر، همزمان با آغاز ادای سوگند باراک اوباما در ساعت ۱۲، صفحه اول وب سايت کاخ سفيد به طور کامل تغيير کرد و عکس بزرگ چهل و چهارمين رييس جمهور آمريکا به همراه شعار تغيير وی بر روی صفحه اول اين وب سايت ظاهر شد.
XS
SM
MD
LG