لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

سازمان مجاهدین خلق ایران


تاریخچه:

سازمان مجاهدین خلق ایران بزرگترین تشکل مؤسس یک گروه تبعیدی مخالف حکومت ایران است به نام شورای ملی مقاومت.

سازمان مجاهدین خلق ایران که از اوایل سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی (چندی پس از انقلاب بهمن ۵۷ در ایران) پایگاههایی در عراق دایر کرد، در سالهای نيمه دوم ۱۹۶۰ میلادی به عنوان یک گروه اسلامی چپگرا فعالیت خود را در ایران آغاز کرد.

پس از سقوط حکومت شاه و چند سالی پس از انقلاب اسلامی این گروه مبارزه با حکومت جدید ایران را در پيش گرفت.

شورای ملی مقاومت در سال ۲۰۰۲ میلادی، اطلاعات مربوط به تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز و کارخانه آب سنگین در اراک را برملا کرد. از نظر غرب این اطلاعات شواهد مهمی هستند در اثبات تلاشهای ایران برای تولید سلاح هسته ای، ایران همواره تاکید کرده است که تنها اهداف صلحآمیز را دنبال میکند و برنامههای اتمیش، نظامی نیست.

مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق، سالهاست در انظار عمومی دیده نشده و اطلاع دقیقی در مورد وی در دست نیست. همسر وی، مریم رجوی، از سوی این سازمان به عنوان رئیس جمهوری آینده ایران معرفی میشود.

سازمان مجاهدین خلق، در سالهای پس از وقوع انقلاب اسلامی برای مدت کوتاهی به یکی از گروههای سیاسی مهم در ایران بدل شد. اما پس از آن تغییر رویه داد. امروزه کارشناسان میگویند ارزیابی از میزان حمایت از این گروه در داخل ایران دشوار است و به گزارش خبرگراریهای مستقل بینالمللی از جمله رویترز، بسیاری از ایرانیان از همکاری این سازمان با حکومت عراق در طول جنگ با ایران در سالهای دهه ۱۹۸۰ ناراضیند و آن را محکوم میکنند.
رخدادهای مهم:

دولت آمریکا میگوید سازمان مجاهدین خلق در زمان مبارزه خود برای سرنگونی حکومت شاه حداقل ۶ شهروند آمریکایی را در ایران ترور کرده، از اشغال سفارت آمریکا در تهران حمایت کرده و با آزاد کردن گروگانهای آمریکایی مخالفت کرده است. وزارت خارجه آمریکا در سال ۱۹۹۷، نام این سازمان را در فهرست گروههای تروریستی قرار داد.

در سالهای دهه ۱۹۸۰ شماری از رهبران این گروه از ایران به فرانسه گریختند و با رژیم صدام حسین در جنگ علیه ایران همکاری کردند.
در ماه آوریل سال ۱۹۹۲ افراد سازمان مجاهدین خلق به ۱۳ سفارتخانه ایران در پایتخت های مختلف جهان حمله کرده و خساراتی به آنها وارد کردند.

در ماه فوریه سال ۲۰۰۰ اعضای سازمان مجاهدین خلق با خمپارهانداز به یک مجموعه ساختمان دولتی در تهران حمله کردند که دفتر آیت الله خامنه ای رهبر و محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران در آنجا قرار داشت.

در عراق:


نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در جریان عملیات اشتغال عراق پایگاههای سازمان مجاهدین خلق را بمباران کردند. پس از سقوط صدام حسین و کنترل عراق توسط ارتش آمریکا، این گروه از سوی آمریکا " افراد مورد حفاظت" اعلام شدند.

دولت عراق در ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ بار دیگر اعلام کرد که خواستار خروج اعضای سازمان مجاهدین خلق که حدود ۳۵۰۰ نفر از آنها در اردوگاه اشرف در شمال شهر بغداد مستقرند- از این کشور شد. از آغاز ژانویه سال ۲۰۰۹، حفاظت از این اردوگاه -که تا آن زمان جزو مسئولیت های ارتش آمریکا بود- به نیروهای عراقی سپرده شده است.

منابع: خبرگزاری رویترز، مجله امور دفاعی جینز "Janes" و وزارت خارجه آمریکا
XS
SM
MD
LG