لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

«مجاهدين خلق در فهرست گروه های تروريستی آمريکا باقی می ماند»


روزنامه آمریکایی وال استريت ژورنال در شماره ۲۸ ژانويه خود از قول مقامات دولت آمريکا گزارش می دهد که وزارت خارجه اين کشور کماکان سازمان مجاهدين خلق را در فهرست گروه های تروريستی خود نگاه خواهد داشت.

به نوشته این روزنامه، اين تصميم وزارت خارجه آمريکا اوايل ماه ژانويه اتخاذ شده است یعنی قبل از آنکه اتحاديه اروپا به خاطر تصميم مراجع قضايی آن اتحاديه ناگزير شود سازمان مجاهدين خلق را از فهرست گروه های تروریست خارج سازد.

به نوشته روزنامه وال استريت ژورنال، برخی از تحليلگران امور خاورميانه معتقدند که حفظ نام سازمان مجاهدين خلق در فهرست گروه های تروريستی آمريکا می تواند به دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، برای پيشبرد سياست « تماس مستقيم » با ايران بر سر بحران هسته ای اين کشور کمک کند.

وال استريت ژورنال خاطرنشان می کند که سازمان مجاهدين خلق در سال های اخير با تعقيب دو روش همزمان – از يک سو ادامه شکايت به مراجع قضايی عليه تصميم دولت های اتحاديه اروپا و همچنين اعمال فشار به محافل سياسی در اروپا و آمريکا- تلاش کرده است نام خود را از اين فهرست خارج کند.

اين اقدامات باعث شد که درسال گذشته دولت بريتانيا در پايان يک محکمه طولانی شکست خورده و به تبعيت از حکم دادگاه های اين کشور به ناگزير سازمان مجاهدين خلق را از فهرست گروه های تروريستی خود خارج سازد.

به نوشته وال استريت ژورنال، دادگاه بررسی شکايت سازمان مجاهدين خلق در پايان رای داد که هيچ نشانه تازه ای مبنی بر ادامه اقدامات تروريستی و يا طراحی برای انجام اين نوع اقدامات توسط سازمان مجاهدين خلق ديده نمی شود.

سازمان مجاهدين خلق با تنظيم و ارائه شکايت مشابهی به مراجع قضايی اروپا در نهايت توانست در اتحاديه اروپا نيز به هدف مشابهی دست يافته و بناگزير روز دوشنبه ۲۶ ژانويه دولت های اروپايی نام اين گروه را از فهرست گروه های تروريستی خارج کردند.

در روزهای گذشته
اعضای اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست خود در بروکسل به حذف نام سازمان مجاهدین خلق ایران از فهرست گروه‌های تروریستی رای مثبت دادند. این تصمیم وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در پی توافق مقدماتی این اتحادیه در روز جمعه برای این اقدام گرفته شده است.

توافق مقدماتی برای حذف نام سازمان مجاهدین از فهرست سیاه اروپا
تجمع اعتراضی در مقابل سفارت فرانسه در تهران
عراق: اردوگاه مجاهدین را تا دو ماه دیگر می‌بندیم
نگاهی کوتاه به تاریخچه سازمان مجاهدین خلق ایران
وال استريت ژورنال می افزايد: سازمان مجاهدين خلق روش مشابهی را در آمريکا نيز دنبال می کند. يک سخنگوی اين گروه گفته است که اين سازمان در نظر دارد روز يازدهم فوريه شکايتی را برعليه تصميم وزارت خارجه آمريکا به دادگاه های اين کشور تسليم کند.

سوزان رايس سفير جديد آمريکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه تاييد کرد که دولت اين کشور برای اعمال فشار در مورد بحران هسته ای ايران روش «ديپلماسی مستقيم» را تعقيب خواهد کرد.
تصميم اخير وزارت خارجه آمريکا برای حفظ نام سازمان مجاهدين خلق در فهرست گروه های تروريستی روز هفتم ژانويه توسط کاندليسا رايس وزير خارجه سابق اين کشور تاييد شده است و بعيد است که هيلاری کلينتون وزير خارجه جديد قصد بازبينی اين تصميم را داشته باشد.

وال استريت ژورنال گزارش می دهد که محمد محمدی، سخنگوی ايران در سازمان ملل متحد، اقدام اتحاديه اروپا برای حذف نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست گروه های تروريستی را محکوم کرده است.

همزمان خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در توضيح اقدام اين اتحاديه گفت: «اتحاديه اروپا در اين زمينه از حکم مراجع قضايی تبعيت کرده است.»

به نوشته وال استريت ژورنال دولت آمريکا از جمله دلايل قرار دادن سازمان مجاهدين خلق در فهرست گروههای تروريستی به فعاليت های خشونت بار اين سازمان و از جمله ترور مقامات ايرانی و بمب گذاری در مراکز ديپلماتيک ايران در نقاط مختلف جهان تکيه می کند.

رهبران سازمان مجاهدين خلق می گویند که اين گروه سال‌ها پيش به فعاليت مسلحانه پايان داده و اکنون برای دموکراسی در ايران مبارزه می کند. اين گروه معتقد است که دولت آمريکا از تروريست خواندن سازمان مجاهدين خلق به عنوان ابزاری در مذاکره با دولت ايران بهره برداری می کند.
XS
SM
MD
LG