لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

خامنه‌ای سخن گفت، سفیر ایران در بریتانیا احضار شد


در واکنش به اظهارات آیت‌ الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خطبه‌های نماز جمعه امروز، ۲۹ خردادماه، بریتانیا بلافاصله سفیر ایران در این کشور را احضار کرد.

آیت‌ الله خامنه‌ای روز جمعه در خطبه دوم نماز اعتراض‌های مردم نسبت به نتایج انتخابات هفته گذشته را به برخی عوامل داخلی و عناصر خارجی نسبت داد و به‌ویژه از دولت بریتانیا به عنوان «دولت خبیث انگلیس» یاد کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که در واکنش به این گفته‌ها، از رسول موحدیان، سفیر ایران، خواسته شده است که برای ادای توضیحات با مارک لیال گرانت، یکی از مدیران وزارت خارجه بریتانیا، دیدار داشته باشد.

به گفته این سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا، احضار رسول موحدیان به دلیل اتهام وارد شده در مورد دخالت لندن در امور داخلی ایران و «خبیث» خواندن دولت این کشور است.

در حالی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در نشستی خبری در بروکسل سخنرانی رهبر ایران را «مایوس‌کننده» خوانده است، فرانسه نیز بی‌درنگ به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و اتهام دخالت در انتخابات ایران را مردود دانست.

اریک شوالیه، سخنگوی وزات خارجه فرانسه، به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌خواهیم جای مردم ایران را بگیریم، اما از خواست ایرانی‌ها در مورد حق‌شان درباره شفافیت و حقیقت پشتیبانی می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «فرجام‌خواهی‌ها و پرسش‌ها و در خواست‌ برای شفافیت، از میان مقام‌های ایرانی و بخش گسترده‌ای از جامعه ایران برآمده است.»

اریک شوالیه افزود: «ما طرف یک گروه یا گروه دیگر را نخواهیم گرفت. آن چه حائز اهمیت است این است که ایران به خواست شفافیت پاسخ دهد.»

نیکلا سارکوزی، روز سه‌شنبه در مورد مشروعیت انتخابات ایران ابراز تردید کرد و گفت که «دامنه تقلب» با «واکنش خشونت‌آمیز (حکومت) متناسب» بود.

آیت‌الله خامنه‌ای روز جمعه «بعضی از کشورهای غربی» و رسانه‌های وابسته به آنها را متهم کرد که از ماه‌ها پیش از انتخابات تلاش داشتند «در اصل انتخابات ایجاد تردید کنند» که، به گفته وی، «اما حرکت عظیم مردم را انتظار نداشتند».

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای، کشورهای غربی که وی معمولا از آنها به عنوان «دشمن» یاد می‌کند پس از انتخابات بیست و دوم خرداد «شوکه شدند و فهمیدند چه اتفاق بزرگی» در ایران افتاده است.

آیت‌الله خامنه‌ای به خصوص بریتانیا را به باد انتقاد گرفت و از آن به عنوان «دولت خبیث انگلیس» یاد کرد. مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای اخیر به‌شدت نسبت به برنامه‌های تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی واکنش نشان داده‌اند، به طوری که کامران دانشجو، مسئول ستاد انتخابات وزارت کشور، که برای دفاع از عملکرد خود به سیما آمده بود بارها از بی‌بی‌سی یاد کرد.

دیوید میلی‌بند، وزیر خارجه بریتانیا، از نخستین مقام‌های اروپایی بود که از رهبران جمهوری اسلامی خواست در برابر اعتراض‌های مسالمت‌آمیز دست به خشونت نزنند.
XS
SM
MD
LG