لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

کوشنر: دختر ۲۳ ساله برای جاسوسی نمی‌فرستیم


برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه روز جمعه بار دیگر از مقام‌های ایرانی خواست، کلوتیلد رایس، که به تازگی به اتهام جاسوسی بازداشت شده است را آزاد کنند.

‌برنار کوشنر که لبنان سفر کرده است در بیروت به خبرنگاران گفت: «شما فکر می‌کنید کشور من آنقدر با کمبود پرسنل مواجه است که یک دختر ۲۳ ساله برای جاسوسی به ایران بفرستد. این احمقانه است و امکان ندارد.»

وزیر خارجه بار دیگر تأکید کرد که اتهام جاسوسی این شهروند فرانسوی واقعیت ندارد و گفت: «این [فرد] بی‌گناه باید آزاد شود.»

برنار کوشنر همچنین از همتای ایرانی خود، منوچهر متکی، که تمهدیدات ملاقات سفیر فرانسه با کلوتیلد رایس در زندان اوین را فراهم کرده بود، قدردانی کرد.

روز پنجشنبه برنار پولوتی سفیر فرانسه در تهران با کلوتیلد رایس در زندان اوین ملاقات کرد و برای او کتاب و لباس برد. پس از این دیدار سفیر فرانسه گفت که حال عمومی این شهروند فرانسوی مساعد است.

کلوتیلد رایس، چهارشنبه دهم تیرماه هنگامی که قصد خروج از ایران را داشت در فرودگاه تهران دستگیر شد.

کلوتیلد رایس ۲۳ ساله است و در دانشگاه اصفهان به تدریس زبان فرانسه اشتغال داشت. وی بیش از پنج ماه است که در ایران به سر می‌برد.

روز سه شنبه این هفته برنار کوشنر گفته بود که ظاهراً اتهام این زن عکس‌هایی بوده است که با موبایل خود از صحنه‌های اعتراض‌های پس انتخابات گرفته بود.

نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، نیز در در سخنانی شدیداللحن دستگیری این شهروند فرانسوی در تهران را محکوم کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه در این باره گفت: «اتهام‌های جاسوسی بسیار مضحک است. هیچ کسی به بهانه جاسوسی ربودن و بازداشت شهروندان فرانسوی را نمی‌پذیرد.»

واکنش گروه هشت به بازداشت شهروندان خارجی در ایران

شامگاه چهارشنبه در پایان نخستین روز از نشست سران گروه هشت در ایتالیا ، این گروه با صدور بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و دستگیری شهروندان خارجی اعلام کرد.

در بیانیه سران گروه هشت آمده است: «کشورهای گروه هشت همچنان عمیقاً نگران رویدادهای اخیر ایران هستند.»

کشورهای گروه هشت در این بیانیه «اختلال در کار رسانه‌ها، بازداشت غیرعادلانه روزنامه‌نگاران و دستگیری‌‌های اخیر شهروندان خارجی» را «غیرقابل پذیرش» دانسته‌اند.

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های تهران، کشورهای غربی ر ا متهم کرده‌اند که در اعتراض‌های مردمی پس از انتخابات ۲۲ خرداد نقش داشته‌اند.

پیشتر مقامات امینتی ایران ۹ کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در ایران را دستگیر کردند که هنوز یکی از آنها در بازداشت به سر می‌برد.

همچنین مازیار بهاری گزارشگر نیوزویک و یاسون آتاناسیادیس، خبرنگار یونانی روزنامه واشینگتن تایمز را در روزهای پس از انتخابات دستگیر شدند که از این دو مازیار بهاری همچنان در زندان به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG