لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

آژانس: ایران غنی سازی اورانیوم را کاهش داده است


آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش خود درباره برنامه هسته ای ايران روز جمعه اعلام کرد : به رغم این که ایران کمی ميزان توليد سوخت هسته ای خود را کاهش داده است ، ولی این کشور به سوالات موجود درباره «ابعاد احتمالی نطامی» این برنامه پاسخ نداده است.

در گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی آمده است: ايران در خواست ها برای بازرسی موثر و نظارت بر تاسيسات نطنز را برآورده کرده است.

اين گزارش تصريح می کند به رغم کاهش ميزان غنی سازی اورانيوم با عيار پایین، ايران به توسعه و نصب سانتريفوژها ادامه داده و هم اکنون با افزايش يک هزار دستگاه، تعداد این سانتریفیوژها به هشت هزار و ۳۰۸ دستگاه رسيده است.

يک ديپلمات آژانس بین المللی انرژی اتمی به خبرگزاری « رويترز»، گفته است اين تعداد سانتریفيوژ به ايران اين امکان را می دهد که هر وقت که تصميم بگيرد بتواند غنی سازی را در حجم بالا از سر بگيرد.

گزارش جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد ايران با تعداد کمتری نسبت به تعدادی که در گزارش قبلی آمده بود، به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد.

آژانس می گويد در گزارش پيشين تعداد سانتريفيوژهای فعال چهار هزار و ۹۲۰ دستگاه گزارش شده بود. در حالی که هم اکنون چهار هزار و ۵۹۲ سانتريفيوژ در حال فعاليت هستند.

اين گزارش توضيحی درباره دلايل کاهش ميزان غنی سازی ارائه نکرده است. این در حالی است که یک دیپلمات غربی به «رویترز» گفته است: این کاهش به دلیل تعمیر و نگهداری سانتریفیوژها انجام شده است .

احتمال ابعاد نظامی

در بخش ديگری از اين گزارش تصريح شده است که ايران همچنان پاسخی به پرسش های موجود درباره «احتمال ابعاد نظامی» برنامه هسته ای اين کشور ارائه نکرده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد: مسائل باقی مانده ای وجود دارد که باعث نگرانی هستند، که نياز به شفاف سازی دارند، تا مسايل مطرح شده درباره احتمال وجود ابعاد نظامی دربرنامه هسته ای ايران رفع شوند.

سال گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی به گزارش هايی اشاره کرده بود که براساس آن ايران مطالعاتی در خصوص استفاده مواد منفجره با قدرت بالا در کلاهک موشک ها انجام داده است.

ايران پيشتر اين گزارش ها را رد کرده و گفته بود حاضر به پاسخ گويی در اين باره نيست.

گزارش تازه آژانس همچنين تصريح کرده است که ايران پس از ماهها جلوگيری، به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه داده است تا از راکتور آب سنگين اراک ديدار کنند.

ايران به آژانس بين المللی گفته است که ۶۳ درصد از کار ساخت اين راکتور به اتمام رسيده است و اين راکتور در سال ۲۰۱۱ راه اندازی خواهد شد.

گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ايران مبنايی برای مذاکرات آينده گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای ايران که در دوم سپتامبر در فرانکفورت آلمان برگزار می شود، خواهد بود.

قرار است اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد؛ فرانسه، چين، روسيه، بريتاينا و آمريکا، به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در اين نشست درباره اقدامات بعدی اين گروه برای حل مناقشه هسته ای ايران مذاکره کنند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

ايران با سرپيچی از اين خواست شورای امنيت، برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG