لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

مسکو: کشتی ناپدیدشده حامل اس- ۳۰۰ برای ایران نبود


کشتی آرکتیک سی
کشتی آرکتیک سی
مسکو گزارش‌های منتشر شده درباره حمل موشک‌های پیشرفته به مقصد ایران به وسیله یک کشتی که مدتی در دریا مفقود شده بود را تکذیب کرد.

نشریه بریتانیایی «ساندی تایمز» در آخرین شماره خود گزارش داده است کشتی «آرکتیک سی» که در اقیانوس اطلس نزدیک به یک ماه ناپدید شد، حامل موشک‌های پدافندی اس- ۳۰۰ برای ایران بوده است.

در واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره این کشتی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه اظهار داشت که چند و چون ناپدید شدن این کشتی به موقع خود روشن خواهد شد.

کشتی «آرکتیک سی» که به طور رسمی در مالت به ثبت رسیده است طبق مشخصات بارنامه خود، از فنلاند برای الجزایر چوب حمل می‌کرد، و طبق اعلام رسمی روسیه در روز ۲۴ ژوییه به وسیله هشت مرد ربوده شد.

پس از انتشار پیدا شدن این کشتی، گزارش‌هایی منتشر شد که حکایت از آن داشت این کشتی حامل یک محموله سری برای ایران بوده است.

«ساندی تایمز» به نقل از منابع نظامی در روسیه و اسرائیل مدعی شده است که این کشتی بدون اطلاع مقام‌های کرملین در بندر کالینین‌گراد موشک‌های پدافندی اس- ۳۰۰ بارگیری کرده است.

در این گزارش‌ همچنین آمده است که این کشتی از سوی سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، زیر نظر بوده، و این سازمان بارگیری موشک‌ها را به مقام‌های روس اطلاع داده است.

با این حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که ادعاهای مطرح شده در مورد این کشتی «مطلقا صحت ندارد».

یش از این میخائیل وُیتنکو، سردبیر نشریه معتبر دریانوردی «سوو فراخت»، نیز از امکان وجود محموله اسلحه در این کشتی سخن گفته بود. پس از این مصاحبه بود که وی از سوی افراد ناشناس تهدید شد و هفته گذشته به استانبول گریخت.
سامانه پدافندی «اس- ۳۰۰پی ام یو ۱» می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را ردگیری کرده و هدف قرار دهد؛ این موشک‌ها هر دو کیلومتر را در یک ثانیه طی می‌کنند. ایالات متحده و اسرائیل با فروش این سامانه پدافندی به ایران مخالفند.

سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه، به خبرنگاران درباره محموله این کشتی به خبرنگاران گفت: «همه چیز شفاف خواهد شد و امیدوارم که همه قانع شوند که شایعه‌های مربوط به این کشتی کاملا بی‌پایه است.»

از سوی دیگر ناتالیا تیماکُوا، سخنگوی رئیس جمهور روسیه، نیز اعلام کرد که این شناور هم‌اکنون در بندر نووروسیک پهلو گرفته است و تحقیقات درباره آن در جریان است.

بازرسان روس نیز در شامگاه سه‌شنبه گفتند که تاکنون هیچ کالای غیرقانونی در کشتی «آرکتیک سی» یافت نشده است.

پیش از این میخائیل وُیتنکو، سردبیر نشریه معتبر دریانوردی «سوو فراخت»، نیز از امکان وجود محموله اسلحه در این کشتی سخن گفته بود. پس از این مصاحبه بود که وی از سوی افراد ناشناس تهدید شد و هفته گذشته به استانبول گریخت.

دو هفته پیش دستگاه قضایی روسیه به هشت نفر که به عرشه کشتی «آرکیک سی» وارد شده بودند، اتهام دزدی دریایی و آدم‌ربایی وارد کرد.

وکیلان این هشت نفر که ملیت‌های روس، استونیایی، و لاتویایی دارند، اتهام‌ها را رد کرده و موکلان خود را «زیست‌شناسانی بی‌‌آزار» معرفی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG