لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

اوباما:ايران بايد گام های عملی درباره برنامه هسته ايش بردارد


رييس جمهوری آمريکا تصريح کرد: اگر ايران گام عملی بردارد، «مسيری برای روابط بهتر با آمريکا» برای اين کشور وجود دارد.
رييس جمهوری آمريکا تصريح کرد: اگر ايران گام عملی بردارد، «مسيری برای روابط بهتر با آمريکا» برای اين کشور وجود دارد.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه گفت: مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ در ژنو «آغازی سازنده» بود ولی تهران باید گام های عملی در اين زمينه بر دارد.

آقای اوباما ساعاتی پس از پايان مذاکرات نماينده ايران با نمايندگان فرانسه، بريتانيا، آمريکا، روسيه و چين همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، گفت: از حق ايران برای استفاده صلح آميز از انرژی اتمی حمايت می کنیم به شرط آن که ايران تعهدات بين المللی خود در اين زمينه را اجرا کند.

رییس جمهور آمریکا گفت: دولت ايران پيام روشن و متحد جامعه بين المللی را در ژنو شنيد. ايران می بايست از طريق گام های عملی نشان دهد که مسئوليت های بين المللی خود در قبال برنامه هسته ايش را انجام می دهد.

آقای اوباما همچنين گفت: ما به تعامل جدی و معنی دار با ايران متعهد هستيم، ولی به گفت وگو به صرف گفت وگو علاقمند نيستيم.

رییس جمهوری آمریکا اظهار داشت:«اگر ايران در آينده نزديگ گام های عملی در زمينه تعهداتش بر ندارد، آنگاه ايالات متحده به تعامل ادامه نداده و ما اماده ايم تا در مسير افزايش فشارها حرکت کنيم.»

وی با اشاره به اين که «حرف، جای عمل را نمی گيرد» گفت: صبر ما نامحدود نيست.

رييس جمهوری آمريکا تصريح کرد: اگر ايران گام عملی بردارد، «مسيری برای روابط بهتر با آمريکا» برای اين کشور وجود دارد.

به گفته آقای اوباما، پيشنهاد ايران برای تبادل اورانيوم غنی شده با غلظت پايين با يک کشور ثالث را نمونه ای از اين اقدامات است.

مذاکرات نمايندگان کشورهای ۱+۵ با ايران در ويلايی در حومه ژنو روز پنجشنبه برگزار شد.
«اگر ايران در آينده نزديگ گام های عملی در زمينه تعهداتش بر ندارد، آنگاه ايالات متحده به تعامل ادامه نداده و ما اماده ايم تا در مسير افزايش فشارها حرکت کنيم.»

باراک اوباما


آقای اوباما درباره مذاکرات ژنو گفت: اين آغازی سازنده بود، ولی روزهای سختی در پيش است.

رييس جمهوری آمريکا همچنين اظهار داشت: «اوايل ماه جاری ما شواهد روشنی را را ارائه کرديم که ايران در حال ايجاد تاسيسات اتمی مخفی در نزديکی قم است. از آنجا که ايران اکنون موافقت کرده است به طور کامل و فوری با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند، اين کشور می بايست طی دو هفته آینده به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی کامل بدهد.»

افشای وجود تاسيسات غنی سازی اورانيوم «فردو» که در نزديکی قم واقع شده، طی روز های اخیر با واکنش مقامات آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی مواجه شده است.

در همين حال، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در ژنو را «پربار» خواند ولی با اين حال از ايران خواست اقدامات عملی در اين زمينه انجام دهد.

خانم کلينتون با اشاره به مذاکرات ژنو گفت: روز پرباری بود، ولی گواه چنين چيزی هنوز محقق نشده است.

وی به خبرنگاران گفت: درباره جزئيات مذاکرات ژنو، با ويليام برنز، رييس هيئت نمايندگی آمريکا در مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران، گفت و گو کرده است.

وزير امور خارجه افزود: «ما می خواهيم اقدامات ملموس و نتيجه مثبت ببينيم و به نظرم ديدار امروز در را باز کرد، ولی بايد ديد که چه اتفاقی خواهد افتاد.»

در همين حال، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران در نيويورک، مذاکرات ژنو را « يک اجلاس مهم » توصيف کرده است.

سفر البردعی به ايران

در تحولی ديگر، آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در بيانيه ای اعلام کرد: مقامات جمهوری اسلامی از محمد البرادعی، مديرکل اين آژانس دعوت کرده اند تا به اين کشور سفر کند و وی در نظر دارد به زودی به ايران برود.

اين بيانيه پس از مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در ژنو صادر شده است.

در همين زمينه، يک ديپلمات آمريکايی گفته است که آقای برادعی آخر هفته جاری به ايران سفر خواهد کرد.

محمد البرادعی روز چهارشنبه درباره مرکز اتمی قم گفته بود: اعلام نکردن وجود دومين تاسيسات غنی‌سازی ايران در روز آغاز ساخت آن، ناقض مقررات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است.

پيشتر علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران گفته بود: ايران در مذاکرات پنج شنبه با شش قدرت جهانی در مورد برنامه هسته ای خود گفت گو نخواهد کرد.

آقای صالحی همچنين تصريح کرده بود: ايران درباره تاسيسات جديد غنی سازی خود نيز مذاکره نمی کند، بلکه فقط درباره مسائل کلی هسته ای گفت و گو خواهد کرد.

شورای امنيت سازمان ملل متحد به دليل خودداری ايران از توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم، تا کنون سه قطعنامه تحريمی عليه اين کشور تصويب کرده است.

کشورهای غربی می گويند: برنامه هسته ای ايران پوششی برای دستيابی اين کشور به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند.
XS
SM
MD
LG