لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

ناخرسندی اوباما و مدودف از عدم پاسخ ایران به پیشنهاد اتمی


دمیتری مدودف و باراک اویاما، رئسان جمهور روسیه و ایالات متحده.
دمیتری مدودف و باراک اویاما، رئسان جمهور روسیه و ایالات متحده.
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در حاشیه نشست آسیا-اقیانوسیه» در سنگاپور، در دیدار با همتای روس خود دمیتری مدودف گفت که فرصت تهران برای پذیرفتن پیشنهادهای مذاکره‌کنندگان بین‌المللی درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش در حال به سر رسیدن است و رئیس جمهوری روسیه نیز از رویکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای ابراز نارضایتی کرد.

آقای اوباما در این دیدار گفت: «متأسفانه، به نظر می‌رسد دست کم تاکنون، ایران قادر به بله گفتن به آنچه که به تصدیق همه، رویکردی خلاقانه و سازنده‌ای است، نبوده است.»

با گذشت نزدیک به یک ماه از نشست وین، ایران همچنان از ارائه پاسخ قطعی به پیش‌نویس وین که از سوی آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌شود، خودداری کرده است.

بر پایه این پیش‌نویس ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به روسیه می‌دهد تا در برابر، مقدار کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران تحویل بگیرد.

طرفداران این پیشنهاد معتقدند با خارج کردن ذخیره اوارنیوم غنی‌شده از ایران، جمهوری اسلامی نمی‌تواند این ذخیره را برای تولید احتمالی بمب به کار گیرد.

باراک اوباما در باره این پیشنها گفت: «این تنها موضع ایالات متحده نیست، بلکه موضع سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن [محمد] البرادعی نیز است.»

رئیس جمهوری ایالات متحده تأکید کرد: «برای ما زمان این رویکرد در حال سپری شدن است. ایالات متحده و روسیه همچنان از ایران می‌خواهند که راهی را در پیش بگیرد که آنها را به اجرای تعهدات بین‌المللی‌شان رهنمون شود.»

باراک اوباما در عین حال گفت: «ما نمی‌توانیم روی ایرانی‌ها حساب کنیم. (از این رو) ما درباره دیگر راه‌ها بحث خواهیم کرد و آماده خواهیم شد».

دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه،‌ نیز در این دیدار گفت که مسکو از روند مذاکرات در باره برنامه هسته‌ای ایران «رضایت» ندارد.

آقای مدودف، در عین اینکه ابراز امیدواری کرد ایران به پیشنهادهای مطرح شده پاسخ مثبت دهد، تصریح کرد که «گزینه‌های دیگر همچنان بر روی میز است تا این فرآیند را به پیش ببرد».

رئیس جمهوری روسیه پیش از این اعلام کرده بود که اگر ایران به پیشنهادهای مطرح شده از سوی کشورهای طرف مذاکره با ایران پاسخ مثبت ندهد، کاخ کرملین اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه تهران را مد نظر قرار می‌دهد.

ایران تاکنون مشمول سه‌قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل شده است.
XS
SM
MD
LG