لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

سازمان قضایی نیروهای مسلح «قتل عمد» سه بازداشتی کهریزک را تأیید کرد


سه بازداشتی جان باخته در زندان کهریزک؛ از راست: امیرجوادی‌فر، محمد کامرانی، و محسن روح‌الامینی
سه بازداشتی جان باخته در زندان کهریزک؛ از راست: امیرجوادی‌فر، محمد کامرانی، و محسن روح‌الامینی
سازمان قضایی نیروهایی مسلح ایران با اعلام مجرم شناخته شدن ۱۲ نفر در پرونده مربوط به بازداشتگاه کهریزک، مرگ سه نفر از بازداشت‌شدگان این بازداشتگاه را در اثر ضرب و جرح تأیید و آن را قتل عمد خوانده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، سازمان قضایی نیروهای مسلح که مسئولیت پرونده بازداشتگاه کهریزک را برعهده دارد، در اطلاعیه‌ای با اشاره به کشته شدن محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر، و محمد کامرانی، از بازداشت‌شدگان این بازداشتگاه، اعلام کرده است که «پزشکی قانونی ضمن رد فوت این نامبردگان به لحاظ ابتلا به بیماری مننژیت، و با تأیید آثار متعدد ضرب و جرح بر روی اجساد، علت درگذشت متوفیان را مجموع صدمات وارده اعلام نمود».

پیشتر در اوایل مردادماه امسال سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، در دیدار با کمیته ویژه مجلس برای پیگیری واقع پس از انتخابات گفته بود که محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی که خبر مرگ آنها در حبس منتشر شده «دچار بیماری مننژیت بودند».

موضوع تخلفات صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک پس از آن در رسانه‌ها بازتاب یافت که سعید جلیلی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی در روزهای ابتدایی مردادماه از تعطیلی یک بازداشگاه غیراستاندارد به دستور رهبر جمهوری اسلامی خبر داد.

آقای جلیلی اشاره‌ای به نام این بازداشتگاه نکرده بود اما یک روز بعد کاظم جلالی سختگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفت که بازداشگاه مورد اشاره آقای جلیلی، بازداشتگاه کهریزک بوده است.

در آن زمان آقای جلیلی گفته بود که این بازداشتگاه از «استانداردهای لازم برای حفظ حقوق متهمین» برخوردار نبوده و رهبر ایران «به مسئولان دستگاه‌های مختلف دستور داده است تا چنانچه برخلاف موازين به كسی فشاری وارد شده يا ظلمی در حق كسی رفته به‌دقت بررسی و پيگيری شود».

اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح هم با اشاره به شرایط نامناسب زیستی بهداشتی بازداشتگاه کهریزک تأکید کرده است که «دستگیرشدگان در شرایط فاقد استانداردهای لازم نگهداری می‌شده و برخوردهای ناهنجار و تنبیهات بدنی مأموران نیز این شرایط بد را تشدید کرده است».

این سازمان، همچنین با اشاره به اتهامات وارده به ۲۲ نفر از رده‌ها و قسمت‌های مختلف نیروی انتظامی و افراد مرتبط در این پرونده اعلام کرده است که «در نهایت 12 نفر از متهمان را مجرم شناخته است» و «نحوه برگزاری و زمان تشکیل اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده متعاقباً اعلام خواهد شد».

در اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح اشاره‌ای به نام و سمت مأموران خاطی بازداشتگاه کهریزک نشده است اما پیشتر برخی سایت‌های خبری از احضار احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی در ارتباط با پرونده کهریزک خبر داده بودند و گفته بودند که قاضی بررسی کننده برای وی قرار التزام صادر کرده است.

این موضوع چند روز بعد توسط فرمانده نیروی انتظامی ایران تکذیب شد و اسماعیل احمدی‌مقدم گفت که «قرار معمولاً بعد از احضار فرد صادر می‌شود و از آنجا که احضاری نبوده قرار هم صادر نشده است».

پس از صدور حکم مستقیم رهبر جمهوری اسلامی برای تعطیلی بازداشتگاه کهریزک و افشای وقایعی که در این بازداشتگاه رخ داده بود، از جمله قتل چند تن از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات همچون محسن روح‌الامینی، نام سردار احمدرضا رادان نیز به عنوان یکی از مسئولان این بازداشتگاه مطرح شد.

در همین زمینه پارلمان‌نیوز، پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس، بازداشتگاه کهریزک را که در اختیار نیروی انتظامی بود از ابتکارات آقای رادان برشمرد.

به گفته این پایگاه خبری، بازداشتگاه کهریزک مجموعه‌ای از «سوله‌هاست که به عنوان بازداشتگاه در اختيار نيروی انتظامی قرار دارد، از آغاز اجرای طرح امنيت اجتماعی در تهران توسط سردار رادان شناسايی شد و محل نگهداری اراذل و اوباش بود».

اسماعیل احمدی‌مقدم در حالی خبر احضار معاون خود در ارتباط با پرونده وقایع کهریزک را رد کرده است که خود نیز در سه ماه گذشته در همین ارتباط در مظان اتهام بوده و عده‌ای از جمله یک نماینده مجلس خود او را مسئول مستقیم این وقایع دانسته‌اند.

از جمله حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران و عضو کمیته حقیقت‌یاب رویدادهای پس از انتخابات، در اواسط مردادماه گذشته شخص آقای احمدی‌ مقدم را مسئول قتل‌های صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک معرفی کرد.

فرمانده نیروی انتظامی هم در همان تاریخ در گفت‌وگو با خبرنگاران مرگ زندانیان در کهریزک را تایید کرد، اما آن را ناشی از شیوع بیماری دانست.
XS
SM
MD
LG