لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

مهمان‌پرست: برای مبادله سوخت در خاک ایران آمادگی داریم


یک روز پس از انتشار سخنان منوچهر متکی مبنی بر رایزنی تهران با ۱۵ عضو شورای امنیت بر سر تبادل سوخت، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که همچنان برای این کار آمادگی داریم، اما مبادله باید در ایران صورت گیرد. ایران می‌گوید «شروطی که اعلام کردیم» باید لحاظ شود.

رامین مهمان‌پرست در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سؤالی در موضوع تبادل سوخت در عین حال افزوده است که مبادله در صورتی امکان‌پذیر است که «شروطی را که اعلام کردیم لحاظ شود و طرف مقابل برای این مبادله آمادگی و انعطاف مناسب و معقول داشته باشد».

آقای مهمان‌پرست همچنین افزوده است که منطق ایران برای قائل شدن «تضمین کافی» برای مبادله سوخت، منطقی قوی است.

ایران به رغم موافقت اولیه با پیشنهاد وین که متضمن خروج نزدیک به سه چهارم اورانیوم ۳.۵ درصدی ایران و دریافت متقابل سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران بود، شرایطی را در زمان، مکان و میزان مبادله مطرح کرد که مورد پذیرش غرب واقع نشد.

پس از آن حتی با وجود آن که محمد البرادعی، رئیس وقت آژانس بین‌المللی اتمی، برای جلب نظر مقام‌های ایرانی پیشنهاد داد که مبادله در کشوری مورد اعتماد ایران مثل ترکیه انجام شود، مقام‌های ایرانی حاضر نشدند انعطاف لازم را در این زمینه به خرج دهند و با اعلام تصمیم به غنی‌سازی ۲۰ درصد در داخل کشور، تنش بر سر برنامه هسته‌ای تهران را افزایش دادند.

این در حالی است که مقا‌م‌های فنی اتمی ایران، از جمله علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، تاکنون بارها از اولویت داشتن مبادله سوخت سخن گفته‌اند.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، نیز به تازگی تأکید کرد که «بحث تبادل اورانیوم با غنای کم و غنای ۲۰ درصد موضوعی است که اصل آن مورد توافق است و این به نفع ما نیست که زمان را از دست بدهیم. [چرا که] رآکتور تهران در یک فاصله یک‌ساله نیازمند به سوخت است و باید سوخت آن را تامین کنیم و ... به سود ایران نیست که در این زمینه وقت‌کشی داشته باشد».

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که تهران با ۱۵ عضو شورای امنیت بر سر مسائل هسته‌ای با محوریت مبادله سوخت در حال گفت‌وگوست.

در واکنش به این سخنان، واشینگتن اعلام کرد که همچنان آماده گفت‌وگو با ایران درباره مبادله سوخت هسته‌ای است، به شرط آن که تهران گام‌های مشخصی برای زدودن نگرانی‌ها نسبت به برنامه اتمی خود بردارد.

اما اکنون سخنگوی وزارت خارجه با تأکید دوباره بر نظارت تهران در موضوع مبادله سوخت می‌گوید که «ما جز مبادله سوخت بحث دیگری با کسی نداریم چون کار پرونده هسته‌ای ما تمام شده و ما کار خودمان را انجام می‌دهیم».

آقای مهمان‌پرست در ادامه افزود که در صورتی که گروه ۵+۱ آمادگی مذاکره داشته باشند، موضوع گفت‌وگو بسته پیشنهادی ایران خواهد بود که مفاد متعددی را شامل می‌شود.

آمریکا و متحدانش که تاکنون در قبال برنامه اتمی ایران روش‌های گوناگونی را از مذاکره تا تحریم آزموده‌اند اکنون به دنبال دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هستند به این امید که ایران را به تغییر روش و اعتمادسازی در برنامه اتمی‌اش مجبور کنند.

به رغم این نظر، چين هنوز از اعمال تحريم‌های جديد علیه جمهوری اسلامی حمایت نکرده است و روسيه نيز می‌گويد که چنين تحريم‌هايی تنها بايد با هدف جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی باشد و نبايد شهروندان عادی را هدف قرار دهد.

ایران همواره نظامی بودن برنامه اتمی‌اش را رد کرده و برنامه هسته‌ای خود را در چارچوب مصارف صلح‌آمیز از قبیل تولید برق و مصارف پزشکی توصیف می‌کند.
XS
SM
MD
LG