لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

گسترده شدن لکه عظیم نفتی خلیج مکزیک؛ حیات وحش در خطر


سکوی حفاری «دیپ‌واتر هورایزن» واقع در خلیج مکزیک
سکوی حفاری «دیپ‌واتر هورایزن» واقع در خلیج مکزیک
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز پنج‌شنبه،‌ نهم اردیبهشت‌ماه، اعلام کرد که دولتش از تمامی منابع در اختیار خود از جمله نیروی نظامی برای مهار نشت نفت در خلیج مکزیک استفاده خواهد کرد.

سکوی حفاری «دیپ‌واتر هورایزن»، متعلق به شرکت بریتانیایی «بریتیش پترولیوم»، که در هشتاد و دو کیلومتری ساحل جنوب شرقی لوئیزیانا قرار دارد شامگاه بیستم آوریل منفجر شد. در اثر این سانحه یازده نفر مفقود شده‌اند.

این سکو پس از سی و شش ساعت به زیر آب رفت و به یکی از لوله‌های انتقال نفت در عمق ۱۵۲۵ متری آسیب زد. نشت نفت از این لوله که کماکان نیز ادامه دارد موجب ایجاد لکه نفتی بزرگی بر سطح خلیج مکزیک شده است که مدام در حال گسترش است.

به گفته سازمان ملی اقیانوس و جوی ایالات متحده، میزان نفت خام نشتی روزانه از این شکاف حدود ۵۰۰۰ بشکه است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این لکه نفتی می‌تواند تهدید جدی برای ماهیگیری، حیات وحش و صنعت جهانگردی سواحل لوئیزیانا، میسی‌سیپی، فلوریدا و آلاباما باشد.

لکه نفت همچنین در ۵ کیلومتری تالاب حفاظت شده‌ای در کنار دلتای میسی‌سیپی است. کارشناسان معتقدند در صورت رسیدن این لکه نفتی به این منطقه، این تالاب از لحاظ بوم‌شناختی به شدت آسیب خواهد دید و پاک کردن منطقه نیز کار بسیار دشواری خواهد بود.

در ایالت لوئیزیانا که بیشتر از سایر ایالات آمریکا در معرض تهدید قرار دارد وضعیت اضطراری اعلام شده است. فرماندار این ایالت خواستار اعزام ۶ هزار نیروی حفاظت ملی برای پاک کردن آثار این لکه نفتی شده است.

با این حال مرکز نفتی لوئیزیانا که توسط لوله‌های انتقال نفت روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام از بزرگ‌ترین مرکز پالایش ایالات متحده وارد می‌کند، اعلام کرده است که این مرکز به طور عادی به کار خود ادامه می‌دهد و این سانحه تاکنون تاثیری بر واردات نفت این مرکز نداشته است.

در همین حال باراک اوباما می‌گوید شرکت بریتیش پترولیوم تمامی هزینه‌های مربوط به مهار نفت در این منطقه را تقبل کرده است.

این سانحه می‌تواند حفاری‌های بعدی که از طرف دولت اوباما پیشنهاد شده بود را به تعویق بیاندازد.
XS
SM
MD
LG