لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

«ایران به کلوتیلد ریس اجازه بازگشت به فرانسه داده است»


یک هفته پس از آزادی مجید کاکاوند، بازرگان ایرانی بازداشتی در فرانسه، و بازگشت وی به ایران، گزارش‌ها حاکی از آن است که دادگاهی در ایران به کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوی، اجازه داده است تا ایران را به مقصد کشورش ترک کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از محمدعلی مهدوی ثابت، وکیل خانم ریس، نوشته است که دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده این شهروند فرانسوی، گرچه وی را از اتهامات وارد شده تبرئه نکرده است اما به وی اجازه ترک ایران را داده است.

آقای مهدوی همچنین گفته است که روز یکشنبه برای گرفتن تأییدیه در مورد مفاد حکم صادره و نیز دریافت گذرنامه موکلش به دادگاه مراجعه خواهد کرد و از نظر وی، «ماجرا پایان یافته است».

کلوتیلد ریس، شهروند ۲۴ ساله فرانسوی که به تدریس زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان اشتغال داشت، دهم تيرماه ۸۸ پيش از سوار شدن به هواپيما به مقصد بيروت، توسط نيروهای امنيتی در فرودگاه بين‌المللی تهران بازداشت شد و مقام‌های ایرانی در آغاز اتهام وی را تهیه عکس از تظاهرات معترضان و ارسال آن به خارج از کشور توسط ایمیل عنوان کردند.

با این حال چندی بعد مهدی میرابوطالبی، سفیر ایران در پاریس، به روزنامه فرانسوی پاريزين گفت که خانم ريس به منظور جمع‌آوری اطلاعات در باره برنامه هسته‌ای ایران، اصفهان را برای زندگی انتخاب کرده بود.

کلوتیلد ریس پس از دستگیری مدتی را در زندان گذراند و به همراه عده‌ای دیگر از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در دادگاه‌های گروهی که از طریق تلویزیون ایران به نمایش گذاشته شد، حضور یافت.

در کيفر خواست ارائه شده در دادگاهی که در مرداد ماه ۸۸ برگزار شد نیز، اتهام خانم ريس «جمع‌آوری اطلاعات و حمايت از اغتشاشگران» عنوان شده بود.

همچنين در اين کيفرخواست برنامه‌های مبادلات دانشگاهی که خانم ريس از آن طريق به ايران آمده نيز يکی از کانال‌های براندازی نرم معرفی شد.

دولت فرانسه اتهام‌های وارده به شهروند اين کشور را بی‌پايه و اساس دانسته و نيکلا سارکوزی رئيس جمهوری اين کشور خواستار آزادی سريع وی شده است.

در نهایت دادگاه رسیدگی کننده به اتهام‌های خانم ریس پس از اعتراض شدید دولت فرانسه به بازداشت این شهروند فرانسوی، با آزادی وی به قید وثیقه موافقت کرد اما قرار شد که وی تا اتمام مراحل دادرسی و صدور حکم در سفارت فرانسه در تهران بماند.

در ماه‌های گذشته مقام‌های ایرانی چندین بار به صورت تلویحی اعلام کردند که در قبال آزادی زندانیان ایرانی در فرانسه از جمله مجید کاکاوند، بازرگان ایرانی که آمریکا خواستار استرداد وی به این کشور بود، حاضر به بازنگری در وضعیت کلوتیلد ریس هستند.

آمریکا این مهندس ایرانی را به نقض مقررات تحریم‌های ایران متهم کرده و به همین دلیل خواستار استرداد او بود. با این حال دادگاهی در فرانسه به تازگی با استرداد مجید کاکاوند مخالفت کرد و او به ایران بازگشت.
XS
SM
MD
LG