لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

برزیل: پیشنهادهای اوباما در توافقنامه تهران گنجانده شده است


همزمان با تلاش‌های ترکیه برای جلب حمایت کشورهای جهان از توافق هسته‌ای تهران، سخنگوی رییس جمهور برزیل هم اعلام کرده است، بخش عمده‌ای از بیانیه تهران شامل پیشنهادهای ارائه شده از سوی باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از سخنگویان لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل روز شنبه اعلام کرد، «بخش عمده‌ای از جزییات» توافقنامه هسته‌ای تهران شامل مواردی است که از سوی باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده در نامه‌ای به رییس جمهور برزیل پیشنهاد شده بود.

بر اساس این گزارش رییس جمهور آمریکا حدود دو هفته پیش و در آستانه سفر لولا داسیلوا به ایران نامه‌ای در این باره به وی نوشته بود. سخنگوی رییس جمهور برزیل از ارایه توضیحات بیشتر در باره این نامه خودداری کرده است.

یک هفته پیش رهبران برزیل و ترکیه با سفر به تهران توافقنامه‌ای را با ایران امضا کردند که به موجب آن بخشی از اورانیوم غنی‌شده ایران به منظور مبادله آن با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران به ترکیه ارسال می‌شود.

با این حال کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا با ناکافی خواندن این توافقنامه همچنان به تلاش‌های خود برای تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل متحده ادامه می‌دهند.

تلاش کشورهای غربی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران پس از آن آغاز شده بود که جمهوری اسلامی از پذیرفتن پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارسال بخش عمده‌ای از اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه و فرانسه برای تبدیل آن به سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران خودداری کرده و به جای آن به گسترش فعالیت‌های خود در زمینه غنی‌سازی اورانیوم پرداخته بود.

از سوی دیگر و همزمان با تلاش‌های دولت برزیل برای دفاع از توافقنامه هسته‌ای تهران، ترکیه نیز دور تازه‌ای از تلاش‌ها برای جلب حمایت بین‌المللی از این توافقنامه را آغاز کرده ‌است.

بر اساس اعلام دفتر نخست‌وزیری ترکیه، رجب طیب‌اردوغان، نخست‌وزیر این کشور با ارسال نامه‌ای به رهبران ۲۶ کشور جهان خواستار حمایت آنها از بیانیه تهران شده است.

نخست وزیر ترکیه که به همراه رییس جمهور برزیل برای ترغیب رهبران جمهوری اسلامی به امضای این موافقت‌نامه تلاش کرده است، در این نامه ابراز اطمینان کرده است که مبادله سوخت هسته‌ای می‌تواند به حل مسئله اتمی ایران از طریق گفت‌وگو منجر شود.

رهبران کشورهای عضو دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل از جمله کسانی هستند که نامه نخست وزیر ترکیه را دریافت کرده‌اند.

ترکیه و برزیل که خود از اعضای غیردائم شورای امنیت به شمار می‌آیند، با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف هستند.

ایالات متحده آمریکا به تازگى پیش‌نویس قطعنامه تازه‌اى را به منظور تشدید تحریم‌ها علیه ایران در اختیار اعضاى شوراى امنیت قرار داده است که به گفته برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، اکثریت قریب به اتفاق اعضاى شوراى امنیت از آن حمایت مى‌کنند.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایى علیه ایران اعمال کرده و از این کشور خواسته است به فعالیت‌هاى حساسى مانند غنى‌سازى اورانیوم که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى را دارد پایان بخشد.

ایران با سرپیچى از این خواسته‌ها در سال‌هاى گذشته همواره به گسترش فعالیت‌هاى خود در زمینه غنى‌سازى اورانیوم روى‌ آورده و اخیرا نیز غنى‌سازى ۲۰ درصدى را در دستور کار خود قرار داده است.
XS
SM
MD
LG