لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

خودداری چین از نکوهش مقامات کره شمالی در بحران دو کره


ون جیابائو، نخست وزیر چین
ون جیابائو، نخست وزیر چین
دولت چین علی‌رغم فشار دولت‌های کره جنوبی و ژاپن مبنی بر محکومیت کره شمالی در غرق شدن یک کشتی نیروی دریایی کره جنوبی، در نشست سه‌جانبه امروز در کره جنوبی از نکوهش مقامات پیونگ‌یانگ خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که ون جیابائو، نخست وزیر چین، روز یک‌شنبه در نشست خبری مشترک با رهبران کره جنوبی و ژاپن بر تلاش برای جلوگیری از درگیری در منطقه تاکید کرد، اما صراحتا غرق شدن کشتی نیروی دریایی کره جنوبی را توسط کره شمالی محکوم نکرد.

رهبران کره جنوبی و ژاپن کره شمالی را متهم می‌کنند که با غرق کردن یک کشتی نیروی دریایی کره جنوبی وضعیت این منطقه را با بحرانی جدی روبه‌رو کرده‌است.

چین که بانفوذترین کشور در امر متقاعد کردن کره شمالی به کاهش تنش به شمار می‌رود هنوز در کنار جامعه جهانی در به محکومیت شناختن کره شمالی قرار نگرفته و اعلام کرده که در حال بررسی شواهد و مدارک مربوط به این حادثه است.

نخست وزیر چین در کنفرانس مشترک خبری خود در کنار رهبران کره جنوبی و ژاپن به خبرنگاران گفت که در حال حاضر تلاش‌ها در جهت کاهش تدریجی تنش ناشی از غرق شدن کشتی کره جنوبی پیش می‌رود و «ما تلاش می‌کنیم که از بروز جنگ در منطقه جلوگیری کنیم».

با این حال آقای جیابائو نه نامی از کره شمالی برد و نه از پذیرش قطعنامه احتمالی شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت کره شمالی سخنی گفت.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی روز شنبه خبر داد که ایالات متحده آمریکا ضمن محکوم کردن کره شمالی در غرق شدن کشتی نیروی دریایی کره جنوبی، تنش‌های ایجاد شده توسط کره شمالی را دلیل حضور نیرو‌های خود در ژاپن عنوان کرده است.

پس از انتشار گزارش یک گروه بین‌المللی در هفته گذشته مبنی بر غرق شدن کشتی نیروی دریایی کره جنوبی توسط یک اژدر کره شمالی، سئول ضمن قطع تمامی روابط تجاری خود با پیونگ‌یانگ اعلام کرد که موضوع غرق شدن کشتی خود را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد داد.

کره جنوبی همچنین به مانورهای نظامی گسترده در مرزهای دریایی خود با کره شمالی در دریای زرد دست زد.

تاثیر مخرب بر اقتصاد جهانی

از آنجا که چین و ژاپن به همراه کره جنوبی نزدیک به ۲۰ درصد از تولیدات دنیا را در اختیار دارند بحران در این منطقه می‌تواند برای اقتصاد جهانی خطرناک باشد.

نخست وزیر ژاپن در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست سه‌جانیه در کره جنوبی گفت که رهبران چین از عواقب برخورد نظامی با کره شمالی آگاهند.

در عین حال رهبر کره جنوبی نیز اعلام کرد که کشورش نه از رویارویی نظامی با کره شمالی هراسی دارد و نه به دنبال جنگ با این کشور است.

همزمان کره شمالی هشدار داد که رفتار کره جنوبی در وضع تحریم‌ها این کشور را به «تبهکار نظامی جنگ‌طلب» تبدیل کرده است.

کشتی نيروی دريايی کره جنوبی در ماه مارس گذشته در آب‌های این کشور در دریای زرد به وسيله اژدر کره شمالی غرق شد. در جريان اين حادثه ۴۶ ملوان این کشتی کشته شدند. این برخورد خونین‌ترین برخورد دو کشور بعد از جنگ کره در سال ۱۹۵۰ میلادی به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG