لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

انتقاد سه مرجع تقلید از اخلال در سخنرانی حسن خمینی


با گذشت دو روز از برگزاری مراسم سالگرد آیت‌الله خمینی و اخلال هواداران دولت در سخنرانی حسن خمینی در این مراسم، واکنش‌ها به این موضوع ادامه دارد و از جمله آیت‌الله یوسف صانعی این اقدام را ممانعت از «آزادی بیان» توصیف کرده است.

به گزارش سايت رسمی آيت‌الله صانعی، اين مرجع تقليد حامی اصلاح‌طلبان در تماسی تلفنی با حسن خمينی، از آنچه «اهانت و جسارت برنامه‌ريزی شده عده‌ای معلوم‌الحال» ناميد، ابراز تأسف کرد و گفت که اگر «عاملين و آمرين» رويداد ۱۴ خرداد «دچار جنون سياسی نشده بودند، نمی‌آمدند در مقابل بيش از صدها خبرنگار داخلی و خارجی، ... جلوی آزادی بيان و آزادی شنيدن مردم را بگيرند».

آقای صانعی افزود که طراحان و عاملان اخلال در سخنرانی حسن خمينی «ناتوان از حل معضلات اجتماعی، اقتصادی، سياسی و بين‌المللی مملکت شده‌اند و لذا برای انحراف افکار عمومی جامعه به چنين اقداماتی متوسل می‌شوند».

آيت‌الله عبدالکريم موسوی اردبيلی، از مراجع تقليد در قم، نیز در تماسی تلفنی با حسن خمينی با ابراز تأسف از حادثه روز ۱۴ خرداد، اخلال در سخنرانی او توسط گروهی که او آنها را اندک ناميد، محکوم کرد.

پيشتر، آيت‌الله اسدالله بيات زنجانی، از مراجع تقلید حامی اصلاح‌طلبان، نیز در نامه‌ای خطاب به حسن خمينی با ابراز تأسف از وقايع روز چهاردهم خرداد و آنچه که «هتک حرمت» يادگار بنيانگذار جمهوری اسلامی از سوی عده‌ای محدود و سازمان يافته ناميد، گفته بود که اين رويداد «تداعی‌گر تندروی‌های افراطيونی بود که ... می‌کوشند با تمسک به نام امام و مصالح جمهوری اسلامی، از امام و ياران امام انتقام بگيرند».

واکنش این مراجع تقلید در حالی صورت می‌گیرد که روز شنبه جبهه مشارکت در نامه‌ای سرگشاده به مراجع تقليد و علما در ايران، نسبت به رفتارهای صورت گرفته در مراسم سالروز درگذشت آيت‌الله خمينی و هتک حرمت خانواده او اعتراض کرد.

جبهه مشارکت در بيانيه خود رويداد ۱۴ خرداد را نشانه‌ای جدی از «اراده‌ای مخفی برای مرعوب ساختن و منکوب کردن بيوت مرجعيت و فقاهت» ارزيابی کرده و افزوده بود که «اين حادثه ... ريشه در دشمنی عميق جريانی با روحانيت دارد که در چند سال اخير با سوء استفاده از قدرت، ... نشان داده است که وجود روحانيت مستقل، مدافع حق و حامی مردم را تحمل نمی‌کند».

اين تشکل اصلاح طلب همچنین هشدار داده بود که در صورت عدم واکنش به اين رويداد، «در آينده نزديک، دود اين فتنه در چشم همه خواهد رفت» و مراجع تقليد را نيز مصون نخواهد گذاشت.

مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم نيز در بيانيه‌ای، آنچه که «هتک حريم امام خمينی و بيت او» ناميد را محکوم کرد.

اين تشکل مذهبی و سياسی اصلاح‌طلب، در بيانيه خود، با توصيف مراسم سالروز درگذشت آيت‌الله خمينی به عنوان صحنه‌ای «بهت آور و دردناک»، به طور تلويحی از آيت‌الله خامنه ای انتقاد کرد که در مقابل اخلال در سخنرانی حسن خمينی سکوت کرده بود.

در اين بيانيه گفته شد: «تعجب و دريغ، از سکوت حاضرانی است که موج هوچی‌گری و غوغاسالاری و فتنه‌انگيزی را می‌بينند و واکنشی نشان نمی‌دهند».

«اعتراض‌های نمادین»

موج واکنش‌ها به اخلال در سخنرانی روز جمعه حسن خمینی، به اصلاح‌طلبان محدود نمانده است و به رغم آنکه رسانه‌ها و شخصیت‌های حامل دولت این اقدام را حرکتی مردمی توصیف کرده‌اند، شماری از شخصیت‌های اصولگرا نیز به جمع منتقدان اخلال در سخنرانی آقای خمینی پیوسته‌اند.

با این حال سعيد رضوی فقيه، تحليلگر سياسی و روزنامه‌نگار در تهران، اعتراض‌های صورت گرفته در این زمینه را «نمادین» می‌داند.

آقای رضوی فقیه در این زمینه به راديو فردا می‌گويد: «اين اعتراض‌ها صرفاً جنبه نمادين دارد و نمی‌تواند تأثيرگذاری جدی ای بر روی سياست‌های حاکم و جاری در ايران داشته باشد».

گرچه وی بر اين باور است که رويدادهای مراسم درگذشت بنيانگذار جمهوری اسلامی می‌تواند «تاثير جدی بر روی نگرش بخش معتدل و ميانه روی جناح حاکم داشته باشد» و می‌افزايد: «بخش زيادی از محافظه‌کاران معتدل احتمالاً نسبت به تندروی‌هايی که در ماه‌های گذشته اتفاق افتاده و نقطه اوج آن در روز جمعه بود، موضع‌گيری خواهند کرد و تندروها را مورد انتقاد قرار خواهند داد».

وی در همين ارتباط به مقاله علی مطهری، نماينده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، در سايت تابناک اشاره کرد که در آن از سياست‌های تندروانه از جمله سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد، انتقاد شده بود.
XS
SM
MD
LG