لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

امیدهای تازه برای مهار لکه نفتی در خلیج مکزیک


لکه‌های نفتی در از سواحل لویزیانا
لکه‌های نفتی در از سواحل لویزیانا
یک روز پس از انتقاد رئیس جمهور آمریکا نسبت به عملکرد شرکت بریتیش پترولیوم در مهار نشت نفت در سکوی نفتی این شرکت در خلیج مکزیک، مقامات این شرکت از پیشرفت محسوس در مهار لکه نفتی خبر دادند.

تونی هیوراد، رئیس شرکت بریتیش پترولیوم در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت که با قرار دادن سرپوش جدید بر دهنه چاه، در ۴۸ ساعت گذشته، تیم عملیات مهار چاه موفق به جمع‌آوری ۱۰ هزار و پانصد بشکه نفت شدند که این مقدار بیش از نیمی از نفت استخراج شده از این چاه در شرایط معمولی است.

آقای هیوارد همچنین ابراز امیدواری کرد که با نصب چند دستگاه مهار کننده دیگر تا هفته آینده، بتوان بخش عمده نفت خارج شده را جمع‌آوری کرد.

سرپوش جدید نفت جمع‌آوری شده توسط یک لوله به نفتکشی که در محل قرار دارد تخلیه می‌کند. همچنین این شرکت در حال حفر دو حلقه چاه انحرافی در نزدیکی این چاه است تا بتواند پس از حفر این دو چاه فشار نشت نفت را چاه آسب دیده کاهش داده و سپس آن را مسدود کنند.

انتقاد دولت آمریکا

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در پیام هفتگی رادیویی خود ضمن انتقاد شدید از عملکرد شرکت بریتیش پترولیوم تأکید کرد که این شرکت باید خسارت ماهیگیران محلی، صاحبان مشاغل و کسانی را که از این فاجعه آسیب دیده‌اند بپردازد.

آقای اوباما همچنین از سرمایه گذاری ۱۰.۵ میلیون دلاری شرکت بریتیش پترولیوم برای درج آگهی های تلویزیونی به منظور ترمیم وجه این شرکت انتقاد کرد و تصریح نمود دولت وی در تمام جبهه‌ها متحد است.

به دنبال انفجار و نشت نفت در یک سکوی نفتی شرکت بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک که به مرگ ۱۱ تن انجامید، سهام این شرکت در بازارهای جهانی ۳۴درصد سقوط کرده‌است.

شرکت بریتیش پترولیویم تا کنون ۹۳۰ میلیون دلار برای مهار این چاه هزینه کرده است.

فاجعه زیست محیطی

در حالیکه مقامات رسمی آمریکا نشت نفت در خلیج مکزیک را بزرگترین فاجعه زیست محیطی در تاریخ این کشور اعلام کردند،تلاش‌های گسترده‌ای از سوی دولت آمریکا برای تحت فشار قرار دادن شرکت بریتیش پترولیوم صورت گرفته است.

تد آلن رئیس گارد ساحلی آمریکا به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت،تا زمانی که لکه‌های نفت در دریا شناور است نمی‌توانیم خشنود باشیم.

در حال حاضر ۱۹۰۰ کشتی و ۲۰ هزار نیرو در حال پاکسازی مناطق آسیب دیده از آلودگی نفتی در سواحل آمریکا هستند و گفته می‌شود که تا کنون بین ۲۰ تا ۴۰ هزار بشکه نفت به خلیج مکزیک وارد شده‌است.

نزدیک شدن لکه نفتی به سواحل ایالت لویزیانای آمریکا ساکنان این مناطق را با مشکل جدی روبه‌رو کرده‌است.

صیادان لویزیانا می گویند اگر این لکه نفتی به باتلاق های این ایالت برسد پاکسازی این مناطق ۶ سال طول بطول خواهد انجامید.

با توجه به آنکه ۴۰ درصد تالاب های آمريکا در ايالت لویزیانا قرار دارد رسیدن لکه نفت به این منطقه وضعيت زيست محيطی رابه مراتب وخيم تر کرده است.

در آنسوی خلیج مکزیک نیز لکه نفتی به سواحل فلوریدا رسیده و صنعت ماهیگیری و گردشگری این ایالات را که از مهم‌ترین منابع درآمد ایالت فلوریدا است با خطری جدی روبه‌رو کرده است.

شرکت بریتیش پترولیوم متعهد شده که مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار برای پاکسازی مناطق آلوده اختصاص دهد.
XS
SM
MD
LG