لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

بزرگترین قرارداد پارس جنوبی به شرکت‌های دولتی و سپاه واگذار شد


بخشی از تأسیسات ایران در میدان پارس جنوبی
بخشی از تأسیسات ایران در میدان پارس جنوبی
قراردادهای توسعه شش فاز گازی میدان پارس جنوبی در مراسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد به کنسرسیومی مرکب از وزارت نفت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت دولتی پتروپاس و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شد.

این قرارداد در حالی منعقد می‌شود که قرارگاه خاتم‌الانبیا‌ هفته گذشته هدف تحریم‌های جدیدی قرار گرفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه شماری از شرکت‌ها و نهادهای ایرانی تصویب کرد.

با این حال محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، در سخنانی در مراسم امضای این قراردادها، این موضوع را آغاز فصلی تازه در صنعت نفت ایران خواند و تأكید كرد: «باور من این است ما می‌توانیم با سه برابر سرعت فعلی ایران را بسازیم و الگوهای خود را داشته باشیم».

قرار بود قرارداد فازهای ۱۳ و ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی با شرکت‌های رویال داچ شل و شرکت اسپانیایی رپسول امضا شود اما این شرکت‌ها به خاطر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، از سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها خودداری کردند.

عملیات اجرایی این فازها که ارزش آنها ۲۱میلیارد دلار ذکر شده، قرار است در مدت ۳۵ ماه اجرا شود.

اعطای این قراردادها به کنسرسیومی با عضویت قرارگاه خاتم‌الانبیا درست یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا به توافق رسیدند تحریم‌های بیشتری علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران وضع کنند که به ویژه بخش نفت و گاز و پالایشگاه‌های ایران را هدف قرار می‌دهد. در این توافق انتقال تکنولوژی، وسایل، و خدمات به ایران ممنوع اعلام شده است.

همچنین استرالیا نیز از تصمیم خود برای اعمال تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران خبر داد که از جمله محدودیت‌هایی را برای سرتیپ رستم قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا در پی خواهد داشت.

گسترش نقش قرارگاه خاتم‌الانبیا در پذیرش و اجرای پروژه‌های نفت و گاز در حالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، بارها واگذاری نحوه واگذاری پروژه‌های دولتی به نهادهای نظامی و شبه‌دولتی انتقاد کرده بودند.

میرحسین موسوی در تازه‌ترین بیانیه خود واگذاری‌های بزرگ به بهانه اجرای اصل ۴۴ به مراکز قدرت، ایجاد انحصارهای بزرگ اقتصادی، نبود کمترین نظارت مالی بر دستگاه‌های نظامی و امنیتی و نهادهای شبه دولتی و پنهان‌کاری از ملت را مورد انتقاد قرار داد.

مهدی کروبی نیز در روزهای گذشته در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند با انتقاد از تلاش مداوم دولت برای راضی نگهداشتن نظاميان گفته بود که اين امر در خصوصی‌سازی بخش دولتی به خوبی نمايان است و نظاميان در تمامی مناقصه‌ها برنده می‌شوند.

قرارگاه خاتم الانبیا‌ که از آن به عنوان بازوی صنعتی سپاه پاسداران یاد می‌شود، در طول سال‌های جنگ هشت ساله ایران و عراق تأسیس شد و پس از جنگ به بخش‌های مهندسی مکانیک، انرژی، معدن و دفاعی گسترش پیدا کرد.

ماه گذشته سپاه پاسداران اعلام آمادگی کرده بود که در صورت انصراف شرکت‌های غربی در پروژه‌های نفت و گاز ایران جایگزین آنها شود.

میدان عظیم گازی پارس با ۲۸ فاز در مرز مشترک ایران و قطر در ۱۰۵ کیلومتری ساحل بندرعسلویه در عمق آب‌های خلیج فارس قرار دارد که ۱۴ تریلیون متر مکعب ذخیره گازی دارد.

ايران دومين دارنده مخازن گاز طبيعى در دنيا است و ميدان گازى پارس جنوبى با ۱۴ تريليون متر مكعب گاز به تنهايى ۸ درصد كل گاز دنيا را در خود دارد اما با به دلیل مشکل سرمايه‌گذارى و فنی ایران در بهره‌برداری از این میدان گازی با موانعی مواجه است.

قطر بهره‌برداری از منابع پارس جنوبی را در سال ۱۹۹۰ آغاز کرد، حال آن که در بخش ايرانی منابع پارس جنوبی، اولين فاز گازی در سال ۲۰۰۱ به بهره‌برداری رسيد و به اذعان مقام‌های جمهوری اسلامی، ايران هم اکنون در اجرای طرح‌های توسعه گاز و در نتيجه بهره‌برداری از ذخاير مشترک پارس جنوبی حداقل ۱۱ سال از قطر عقب مانده است.
XS
SM
MD
LG