لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

«خودداری از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی در امارات، کویت و آلمان»


به گفته ایرنا کشورهای امارات متحده عربی، کويت و آلمان از تحويل سوخت به هواپيماهای مسافربری ايرانی خودداری کرده‌اند.
به گفته ایرنا کشورهای امارات متحده عربی، کويت و آلمان از تحويل سوخت به هواپيماهای مسافربری ايرانی خودداری کرده‌اند.
به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره خودداری چند کشور از تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایرانی ، برخی از مقام‌های ایرانی «تحریم فروش سوخت هواپیما به ایران» را در راستای تحریم‌های یکجانبه آمریکا ارزیابی کرده و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز از بررسی این مساله در این کمیسیون خبر داده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی روز یکشنبه گزارش داده بود که در چند روز گذشته کشورهای امارات متحده عربی، کويت و آلمان از تحويل سوخت به هواپيماهای مسافربری ايرانی خودداری کرده‌اند.

به دنبال تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران که محدودیت‌های تازه‌ای را علیه شرکت‌ها و افراد مرتبط با برنامه موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی در نظر گرفته است، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران وضع کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

کاظم جلالی، مخبر کميسيون امنيت ملي مجلس شورای اسلامی با مرتبط دانستن خودداری از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفته است: «عدم تحويل سوخت به هواپيماهای مسافربری ايرانی در فرودگاه کشورهای خارجي از مفاد قطعنامه ضد ايرانی شوراي امنيت سازمان ملل نيست و اين نوع تحريم‌هاي غيرانسانی را رئيس‌جمهور آمريکا در ادامه سياست‌های يکجانبه و خصمانه کاخ سفيد در قبال ايران به تصويب رسانده است.»

وی همچنین با «ضد حقوق بشر و خلاف معاهدات بين الملل» دانستن تحريم فروش سوخت هواپيما به ایران افزوده است: «اين اقدامات يکجانبه آمريکا براين اساس صورت گرفته تا دسترسی ايران به واردات فرآورده‌هاي نفت پالايش شده همچون بنزين و سوخت جت و همچنين دسترسی کشور ما را به سيستم بانکداری بين‌المللی غيرممکن سازد.»

به گفته این نماینده حامی دولت، جمهوری اسلامی می‌تواند با استناد به معاهده‌های بين‌المللی از کشورهایی که اقدام به تحریم فروش سوخت هواپیما به ایران کرده‌اند، نزد سازمان ملل و سازمان بين‌المللی هواپيمايی کشوری، ایکائو، شکايت کند.

کاظم جلالی همچنین از تشکیل کمیته ویژه‌ای در مجلس برای بررسي تحريم سوخت هواپيما خبر داده و گفته است این کمیته کار خود را از عصر روز يکشنبه کرده است.

از سوی دیگر علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نیز از بررسی موضوع «تحريم فروش سوخت هواپيما به ايران از سوی آمريکا» در جلسه ظهر روز یکشنبه کمیسیون با حضور وزير راه و ترابري و مسوولان سازمان هواپيمايی کشوری خبر داده بود. با این حال تاکنون هیچ گزارشی در باره برگزاری این جلسه و نتایج آن منتشر نشده است.

در همین ارتباط مهدي سنايی، یکی دیگر از اعضای کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شوراي اسلامی نیز تحريم فروش سوخت هواپيما به ایران را ناشی از «دشمنی آمريکا با ملت ايران» دانسته و گفته است: «هرچند اعمال اين تحريم‌ها ممکن است تا حدودی هزينه‌ها را افزايش دهد، اما تأثير اين تحريم‌ها انتظارات مورد نظر وضع‌کنندگان آن را تأمين نخواهد کرد.»

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG