لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

درخواست ايران از عراق برای تامين امنيت مرزهای مشترک


سرتيپ حسين ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی نيروی انتظامی
سرتيپ حسين ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی نيروی انتظامی
سرتيپ حسين ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی نيروی انتظامی، يا اشاره به اين که «در حوزه مرزی با کردستان عراق دچار مشکل هستيم» گفته است:« اگر عراقيها انتظار متقابلی از ما دارند قطعاً خودشان هم بايد مشکلی را که از مرز عراق برای ما به وجود می آيد حل کنند».

اشاره فرمانده مرزبانی نيروی انتظامی به حضور و فعاليت های نيروهای گروه حزب حيات آزاد کردستان،«پژاک»، در منطقه کردستان عراق است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سرتيپ حسين ذوالفقاری، در حاشيه دومين نشست فصلی فرماندهان مرزبانی در جمع خبرنگاران گفته است:« اين امر به دليل آن است که دولت عراق در منطقه کردستان اشراف لازم را بر مناطق مرزی خود ندارد و گروهک تروريستی پژاک توانسته است بخشی از امکانات و نيروهای خود را در مناطقی که در حوزه کردستان عراق است مستقر کند و اقدامات ايذايی انجام دهد ».

فرمانده مرزبانی نيروی انتظامی همچنين گفته است: « در مرز مشترک با ترکيه وضع مناسبی در مورد گروهک تروريستی پژاک داريم و تقريباً می توان گفت اين گروهک در مرز مشترک ما با ترکيه تحرک آنچنانی ندارد .»

گروه پژاک که شاخه ايرانی حزب کارگران کردستان ترکيه (پ کاکا) است پايگاه‌های خود را در شمال عراق و نوار مرزی با ايران قرار داده است و هر از چندگاهی به سربازان و نيروهای مرزی جمهوری اسلامی حمله می‌کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه های گذشته برای مقابله با حملات اين گروه اقدام به گلوله‌باران مناطق شمال عراق کرده است.



در خردادماه سال جاری گزارش هايی از حمله نيروهای ايرانی به مناطقی در کردستان عراق منتشر شد و متعاقب آن وزارت امور خارجه عراق، با احضار سفير ايران در بغداد نگرانی عميق خود در مورد اين حملات را به وی ابلاغ کرده بود.

مقامات عراقی می گويند حملات ايران باعث مرگ يک غير نظامی شده و صدها خانوار کرد عراقی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.

در واکنش به اين اخبار حسين کاظمی قمی، سفير ايران در بغداد، با رد اخبار ورود نيروهای ايران به خاک عراق گفته بود:« طبيعی است که جمهوری اسلامی ايران نسبت به امنيت مرزهای خود حساسيت جدی دارد، اما آنچه مهم است و آنچه بايد به عنوان ريشه اصلی بحران و تنش حل کنيم، وجود اين عناصر تروريستی است که بايد از منطقه پاکسازی شود».

وضع مناسب در مرز با ترکيه

سرتيپ حسين ذوالفقاری همچنين تاکيد کرده است :« در مرز مشترک با ترکيه وضع مناسبی در مورد گروهک تروريستی پژاک داريم و تقريباً می توان گفت اين گروهک در مرز مشترک ما با ترکيه تحرک آنچنانی ندارد».

وی اضافه کرده است:« اين امر هم به دليل تبادل اخبار و هم به علت هماهنگی و توافق در برخورد با اين گروهک تروريستی است و بين ما و ترکيه هيچ گونه فضايی برای رشد گروهک تروريستی پژاک وجود ندارد.»

فرمانده مرزبانی نيروی انتظامی می گويد در زمينه همکاری سازنده کشورهای همجوار برای مقابله با گروه پژاک همايش منطقه ای با عنوان «مرز امن و توسعه»، دوشنبه گذشته در دانشگاه اروميه برگزار شده است.

سرتيپ حسين ذوالفقاری در اين زمينه گفته است:«در اين همايش مسئولان و مقامات داخلی کشور، استادان دانشگاهها، شوراهای تأمين، مرزنشينان، سران عشاير و هيئت بلندپايه ۶۰ نفره از ترکيه مشتمل بر واليان و مسئولان مرزبانی اين کشور و همچنين هيئتی از جمهوری نخجوان حضور داشتند».

گروه پژاک از سوی جمهوری اسلامی ايران و برخی از کشورهای جهان در فهرست سازمان‌های تروريستی قرار گرفته است. اين گروه می‌گويد که به دنبال خودمختاری برای منطقه کردستان ايران است.
XS
SM
MD
LG