لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

انتقاد شدید آیت‌الله خامنه‌ای از مذاکرات تازه صلح خاورمیانه


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه به هنگام اقامه خطبه‌های نماز عید فطر، بار دیگر مذاکرات صلح خاورمیانه را مورد انتقاد شدید قرار داد و از ملت‌ها و دولت‌های مسلمان خواست تا در مقابل «توطئه صهیونیست‌ها برای یهودی‌سازی قدس» به «وظیفه خطیر خود» عمل کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای که همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی از دیرباز به انتقاد از روند گفت‌وگو میان تشکیلات فلسطینی و دولت اسرائیل پرداخته است، در تازه‌ترین واکنش خود نیز فلسظین را همچنان «مسئله اول دنیای اسلام» خواند و از کنفرانس صلحی که به تازگی با حضور رهبران فلسطینی و مقام‌های اسرائیلی در واشینگتن برگزار شد، به عنوان اقدام «دشمنان ملت فلسطین و حامیان صهیونیست‌های متجاوز» برای «سرپوش گذاشتن بر جنایات صهیونیست‌ها» یاد کرد.

«جنایاتی» که به توصیف وی با «سرکوب شدید و همه جانبه مردم فلسطن در غزه و کرانه باختری» استمرار دارد.

آيت‌الله خامنه‌ای در این سخنان، در مورد روند صلح خاورمیانه تصریح کرد که «با توجه به واقعیات و حقایق فلسطین اشغالی» چنین صلحی «اصولاً» بی‌معناست.

وی همچنین تأکید کرد که «ملت فلسطین، امروز مصمم‌تر و قوی‌تر از هر زمان است و بدون هیچ شک و تردیدی بساط رژیم قلابی و دروغین صهیونیستی را از سرزمین فلسطین جمع خواهد کرد».

جمهورى اسلامى ايران که همواره از منتقدان اصلی روند عادی‌سازی روابط میان اعراب و اسرائیل بود، از سال ۱۹۹۳ میلادی كه مذاكرات اسرائيل و سازمان آزاديبخش فلسطين به رهبرى ياسر عرفات به برپايى تشكيلات خود گردان فلسطينى به عنوان مقدمه استقلال كشور فلسطين منجر شد، تا كنون پيوسته با مذاكرات فلسطينى‌ها با اسرائيل مخالفت كرده است و برای توصیف این گفت‌وگوها از لفظ «سازش» استفاده می‌کند.

اعلام این مخالفت، در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، به گونه‌ای نبود که با واکنش مستقیم رهبران تشکیلات فلسطینی و مقام‌های سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و فتح را در پی داشته باشد.

با این حال از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در تابستان ۸۴ و بالا گرفتن جنگ لفظی میان مقام‌های ایرانی و اسرائیلی، ایران با نزدیک‌تر شدن به مواضع گروه‌هایی چون حماس و جهاد اسلامی، با صراحت بیشتر اقدام رهبران تشکیلات خودگردان در استمرار گفت‌وگوهای صلح با اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده است.

تازه‌ترین نمونه از این انتقادها که از زبان محمود احمدی‌نژاد بیان شد، واکنش صریح مقام‌های تشکیلات خودگردان را در پی داشت.

محمود احمدی‌نژاد در مراسم «روز قدس» در تهران، در تازه‌ترین اظهار نظر در مورد دور جدید گفت‌وگوهای صلح میان مقام‌های تشکیلات خودگردان و اسرائیل، محمود عباس و دیگر مقام‌های فلسطینی را متهم کرد که بدون نمایندگی داشتن از سوی مردم فلسطین، در پی فروش قطعه‌ای از این سرزمین به «دشمنان» هستند.

تشکیلات خودگردان این مواضع را برنتافت و در واکنش به آن، نبیل ابوردینه، سخنگوی محمود عباس در بیانیه‌ای روز شنبه اعلام کرد که کسی که «منتخب واقعى مردم ايران نيست»، و «نتيجه انتخابات را جعل كرده و با دروغ و فساد در قدرت مانده» حق ندارد كه درباره فلسطين، رئيس‌جمهور برگزيده ملت فلسطين و نمايندگان آن سخن بگويد.

آقای ابوردنیه در این بیانیه تأکید کرد که «ما حق داريم از حقوق و منافع ملى خود دفاع كنيم و به هيچ كسى اجازه نخواهيم داد كه مشروعيت سازمان آزاديبخش فلسطين (به رهبرى ابو مازن، محمود عباس) را زير سؤال ببرد».

دور نخست از روند جديد تماس‌هاى مستقيم صلح اسرائيلى– فلسطينى در سطح نخست‌وزير اسرائيل و رهبر تشكيلات خودگردان فلسطينى، پنجشنبه گذشته در واشينگتن برگزار شد و قرار است دور دوم آن، روزهاى چهاردهم و پانزدهم سپتامبر، ۲۳ و ۲۴ شهريور، در شرم‌الشيخ مصر برگزار شود.

آمريكا كه پس از دو سال نبود مذاكرات مستقيم ميان طرفين نزاع ديرينه فلسطينى- اسرائيلى برای از سرگيرى روند صلح، تلاش كرده، اميدوار است كه در طول يک سال مسائل حاد و بغرنج در اين اختلافات ده‌ها ساله را به پایان برسد تا استقلال كشور فلسطين در پايان مذاكرات اعلام شود.
XS
SM
MD
LG