لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

علی‌اکبر صالحی با رأی اعتماد مجلس وزیر خارجه ایران شد


علی‌اکبر صالحی در جلسه اخذ رأی اعتماد در مجلس
علی‌اکبر صالحی در جلسه اخذ رأی اعتماد در مجلس
مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه به علی‌اکبر صالحی وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت امور خارجه رأی اعتماد داد.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که آقای صالحی در جلسه رأی اعتماد موفق به کسب سه پنجم آرای نمایندگان حاضر در جلسه شده است.

از مجموع ۲۴۱ نماینده‌ای که در رأی‌گیری امروز شرکت داشته‌اند، ۱۴۶ نماینده به آقای صالحی رأی مثبت، ۶۰ نماینده رأی منفی و ۳۵ تن از نمایندگان نیز رأی ممتنع داده‌اند.

در جلسه رأی اعتماد به علی‌اکبر صالحی، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران نیز حضور داشت.

علی‌اکبر صالحی که کمتر دو ماه قبل و در پی برکناری غیرمعمول منوچهر متکی، به عنوان سرپرست وزارت خارجه معرفی شد، متولد کربلا و دانش‌آموخته دانشگاه‌های لبنان و آمریکاست.

وزیر خارجه جدید ایران به زبان‌های عربی و انگلیسی تسلط دارد و از تابستان ۸۸ تا کنون ریاست سازمان انرژی اتمی را برعهده داشته است.

تصدی این سازمان حساس در امور اتمی جمهوری اسلامی، باعث شد تا نام وزیر خارجه جدید ایران در فهرست محدودیت‌های سفر اتحادیه اروپا که در قالب تحریم‌های اروپایی اوائل تابستان امسال علیه جمهوری اسلامی وضع شد، قرار گیرد و از این رو وزیر خارجه جدید ایران در سفر به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، دچار مشکل خواهد بود.

گرچه انتظار می‌رود، با انتخاب رسمی آقای صالحی به سمت وزیر خارجه، وی رسماً از سازمان انرژی اتمی ایران خداحافظی کند، ولی مشخص نیست که محدودیت‌های اروپایی وضع شده در مورد وی مرتفع شود.

کارنامه‌ای خالی از سوابق دیپلماتیک

علی‌اکبر صالحی همچنین چهره‌ای علمی و دانشیار دانشگاه صنعتی شریف است و دو دوره در سال‌های ۶۱ تا ۶۳ و ۶۸ تا ۷۲ ریاست این دانشگاه را بر عهده داشته است.

علاوه بر این وی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی بوده است.

با این حال کارنامه آقای صالحی خالی از سوابق دیپلماتیک در خور توجه است و بیشتر به دلیل سابقه حضور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از وی به عنوان یک دیپلمات هسته‌ای یاد می‌شود.

پاره‌ای از انتقاداتی که نسبت به معرفی آقای صالحی برای تصدی وزارت خارجه عنوان شده، بر سوابق و تحصیلات غیر مرتبط وی بنا شده بود.

آقای صالحی در مدت سرپرستی وزارت امور خارجه دو سفر به ترکیه و یک سفر به عراق و سنگال داشته است و نخستین دستاورد دیپلماتیک وی برقراری از سرگیری روابط دیپلماتیک با کشور آفریقایی سنگال با وساطت ترکیه بود.

پس از آنکه منوچهر متکی در حین سفر کاری به سنگال برکنار شد، این کشور این اقدام را توهین‌آمیز توصیف کرد و سفیر خود را از تهران فراخواند اما به تازگی و پس از سفر علی‌اکبر صالحی به سنگال، داکار اعلام کرد که سفیر خود را به تهران باز می‌گرداند.

در جلسه رأی اعتماد، مخالفان و موافقان علی‌اکبر صالحی، به نسبت پرتعدادتر از موافقان و مخالفان منوچهر متکی در زمان کسب رأی اعتماد بودند، گرچه منوچهر متکی و علی‌اکبر صالحی به یک میزان رأی ممتنع نمایندگان را کسب کردند.

منوچهر متکی در شهریور ۸۸ به هنگام اخذ رأی اعتماد برای کابینه دهم، موفق به کسب ۱۷۳ رأی موافق برای حضور در کابینه شده بود و در آن زمان ۷۹ نماینده مجلس به تصدی وزارت خارجه توسط وی رأی مخالف و ۳۴ نفر نیز رأی ممتنع دادند.

با این حال برکناری عجیب و خارج از روند دیپلماتیک آقای متکی، آن هم در زمانی که برای حل و فصل اختلافات پیش آمده با سنگال در سفر کاری به سر می‌برد، انتقاد نمایندگان را برانگیخت و باعث شد که ۲۶۰ نماینده از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس در نامه‌ای از خدمات آقای متکی تقدیر کنند.

آزمونی دیگر برای دولت دهم

گرچه کسب رأی اعتماد توسط علی‌اکبر صالحی، موفقیتی برای دولت دهم محسوب می‌شود اما محمود احمدی‌نژاد تنها دو روز دیگر با آزمونی دیگر در مجلس روبه‌روست.

مجلس روز سه‌شنبه موضوع استیضاح حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری و از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد را در دستور کار دارد و هنوز معلوم نیست که آقای بهبهانی تا چه حد موفق به کسب اعتماد مجدد نمایندگان خواهد شد.

از جمله محورهای استیضاح حمید بهبهانی، موضوع سوانح هوایی اخیر، به ویژه سقوط بوئینگ ۷۲۷ شرکت ایران‌ایر در نزدیکی ارومیه است و از این رو همه نمایندگان استان آذربایجان غربی به جز سه نفر، از طراحان استیضاح وی هستند.

حمید بهبهانی از نیمه راه دولت نهم و پس از برکناری محمد رحمتی، متصدی وزارت راه و ترابری شد و پس از شکل‌گیری دولت دهم نیز بار دیگر برای همین سمت از سوی رئیس دولت معرفی شد.

آقای بهبهانی استاد راهنمای پایان‌نامه دانشگاهی محمود احمدی‌نژاد با موضوع مونوریل بود و در زمان تصدی شهرداری تهران توسط رئیس جمهور کنونی، از جمله در زمینه‌سازی اجرای همین طرح، با وی همکاری داشته است.
XS
SM
MD
LG