لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

ایران بار دیگر اتهام حمایت از شبه نظامیان طالبان را رد کرد


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
به دنبال اظهارات یکی از فرماندهان ناتو در مورد حمایت جمهوری اسلامی از شبه نظامیان طالبان، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد این اتهام، اعلام کرد که آمریکا سعی دارد دیگران را بانی ناامنی‌های افغانستان معرفی کند.

رامین مهمان‌پرست در گفت‌و‌گو با «پرس تی‌وی»، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان دولت ایران، اظهارات مقامات آمریکایی در این مورد را «بی‌اساس» خواند.

او گفت: «آمریکایی‌ها برای این‌که صورت مسئله را عوض کنند، با توجه به این که مجبورند افغانستان را در آینده‌ای نزدیک ترک کنند، به دنبال این هستند که به نحوی ناامنی‌های این کشور را به گردن دیگران بیاندازند.»

سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات یکی از فرماندهان ناتو در افغانستان اعلام شده است.

گرگوری اسمیت، دریادار آمریکایی، روز سه‌شنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از نظر «مالی، آموزشی و تجهیزاتی» از شبه نظامیان طالبان حمایت می‌کند.

آقای اسمیت از جمله تجهیزاتی که ایران در اختیار طالبان قرار می‌دهد به «قطعات فنی بمب‌های کنار جاده‌ای» اشاره کرد.

رامین مهمان‌پرست ضمن رد این اتهام، ثبات ایران و افغانستان را به یکدیگر مرتبط دانست و افزود که ایران از هر نوع اقدامی برای برقراری ثبات و امنیت در افعانستان حمایت می‌کند.

پیشتر نیز فرماندهان و مقامات آمریکایی و برخی از مقامات افغان اشاره کرده‌اند که ایران علاوه بر کمک به دولت حامد کرزی به نیروهای مخالف این دولت نیز کمک می‌رساند.

جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده و تأکید کرده است که خواهان برقراری ثبات در افغانستان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه ایجاد «موج اعتراضات عظیم مردمی» که به گفته وی علیه آمریکا در منطقه ایجاد شده را عامل نگرانی آمریکا و بیان این اظهارات دانست و گفت که بهتر است آمریکایی‌ها با خروج از منطقه مانع از «ایجاد نفرت بیشتر در میان ملت‌ها نسبت به عملکرد» خودشان باشند.

در حال حاضر ۱۴۰ هزار نیروی نظامی خارجی در افغانستان فعال هستند که اغلب آنها در ارتش آمریکا عضویت دارند.
XS
SM
MD
LG