لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

علی مطهری: مجلس به شاخه دفتر رهبری تبدیل شده است


‌علی مطهری، با انتقاد از نمایندگان می‌گوید مجلس به شاخه دفتر رهبری تبدیل شده و اگر مجلس هفتم و هشتم به وظیفه خود عمل می‌کرد، «پدیده» احمدی‌نژاد ظهور نمی‌کرد.

علی مطهری، در گفت‌وگو با خبرآنلاین نزدیک به علی لاریجانی، ضمن بیان دوباره نظراتش درباره دولت و همچنین اصلاح‌طلبان، از عملکرد مجالس هفتم و هشتم و هیات رئیسه آنها انتقاد کرده و آنها را فاقد اراده لازم دانسته است.

وی که یکی از طرفداران سرسخت سئوال از محمود احمدی‌نژاد در مجلس است از رفتار مجلسی‌ها که به گفته او از دفتر رهبری کسب تکلیف می‌کنند یا منتظر «ندایی‌» از آیت‌الله خامنه‌ای هستند ابراز ناراضایی کرده است.

مطهری می‌گوید مشی محمود احمدی‌نژاد را تا آنجا که از اختیاراتش استفاده می‌کند و در مقابل احکام حکومتی نمی‌ایستد بیشتر از مجلسی‌ها که مدام منتظر «ندای» رهبر یا دفتر رهبری هستند، می‌پسندد.

این نماینده اصولگرا درباره مشی احمدی‌نژاد می‌گوید: «روش ایشان در تعامل با رهبری از یک نظر مورد تمجید است و من هم آن را می پسندم چون این گونه نیست که او برای هر کاری از رهبری اجازه بگیرد. او کارش را انجام می‌دهد، یا رهبری در برابر آن مخالفت می‌کند و یا نمی‌کند و او به کارش ادامه می‌دهد. اما اشکال کارش این است که وقتی حکم حکومتی صادر می‌شود او باید تبعیت کند، ولی گاهی نمی‌کند.»

وی سپس رفتار احمدی‌نژاد را با مجلسی‌ها مقایسه کرده و تصریح می‌کند: «اصل روش او (احمدی‌نژاد) را نسبت به مجلس و دیگران بیشتر می‌پسندم که دائما برای هر کاری از دفتر رهبری سئوال می‌کنند و به صورت شاخه‌ای از دفتر رهبری درآمده‌اند. ما باید بر اساس اختیارات و وظایفمان و بر اساس تشخیصی که داریم کارمان را انجام دهیم، اگر رهبری مخالفت کردند اطاعت کنیم. سئوال پیاپی از دفتر رهبری برای انجام هر کاری، با فلسفه ولایت فقیه جور در نمیآید و حتی مزاحمت برای رهبری است.»

مطهری در بخش دیگری از این مصاحبه به لزوم سئوال از رئیس جمهور اشاره کرده که این روزها اخبار ضد و نقیضی درباره آن منتشر شده است.

وی درباره این اقدام مجلس و احتمال مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: «نظر شخصی من این است که رهبر انقلاب اگر این سئوال به صورت منطقی و اخلاقی و به دور از جنجال انجام شود، مخالفتی ندارند. قبل از اینکه طرح را به هیات رئیسه ارائه کنم، با تصمیم شورای داوری اصولگرایان که موافق این سوال بودند، اعلام کردیم که ۱۰ روز بعد این سوال را تقدیم هیات رئیسه می‌کنیم تا با احتیاط پیش رویم و اگر ندایی از دفتر رهبر انقلاب رسید، با رعایت آن پیش رویم که چنین نشد و سئوال را تحویل هیات رئیسه دادیم.»

علی مطهری مهمترین اثر سئوال مجلس را «شکستن غرور کاذب» محمود احمدی‌نژاد دانسته که به گفته او دیگر نتواند «به آسانی نتواند بگوید من فلان قانون را اجرا نمی‌کنم.»

مطهری تاکید کرده است که «پیدایش پدیده‌ای به نام احمدی‌نژاد» ناشی از نوع رفتار مجالس هفتم و هشتم بوده که به گفته او اگر مستقل عمل کرده بود اوضاع کشور بدینجا نمی‌رسید.
XS
SM
MD
LG